Tidtabellen håller? Helsingfors får förarlös metro år 2014. ARKIVBILD: Leif Wecsktröm

Fortsatt strul med perrongdörrarna

Den förarlösa metron rycker långsamt fram mot en minimal felmarginal. Testandet av perrongdörrarna försenas med ytterligare en månad.

När Hbl senast skrev om metron i december 2010 var dörrarna farliga. Det var möjligt att bli i kläm mellan perrongen och vagnen. Felet skulle åtgärdas till slutet av januari. Nu siktar Helsingfors Trafikverk på ordentliga provkörningar i augusti.

– Säkerhetskraven är rigorösa. Inte en olycka får ske på hundra år, säger projektchef Kimmo Reiman.

Man kan undra varför installationen är så svår i Helsingfors när motsvarande projekt i Köpenhamn var en omedelbar framgång.

– Ingen annanstans i världen har man gjort som vi gör det vill säga automatiserar ett gammalt tåg.

Problem uppstår om tåget stannar på fel ställe och vagndörrarna öppnas. Det ska inte vara möjligt att hamna under vagnen eller i kläm mellan vagnen och perrongen.

– Mellanrummet mellan tåget och perrongdörrarna är kinkigt. Det får inte heller vara alltför smalt för då finns risken att tåget smäller i, säger Kimmo Reiman.

De första testerna görs i Nordsjö. Om systemet klarar vintern med snö och kyla får också andra stationer perrongdörrar. Det arbetet ska vara klart 2013. Ett år senare får passagerarna åka förarlöst, är det tänkt.