Martin Lundström och sonen Valter tänker inte köpa någon båt i år, men tittar gärna på utbudet för att hålla sig uppdaterade för framtiden. Foto: Jannica Luoto

De flytande båtarnas veckoslut

Helsingfors flytande båt- utställning arrangeras den här helgen för sextonde gången. I år kan man se 263 båtar, av dem 31 med segel. Poängen med en höstvisning är att många beställer en båt till nästa sommar.

Det här är flytande utställning nummer 36 sedan starten i Helsingfors, och de 144 utställarna visar allt från stora båtar till smått krimskrams med båtanknytning.

Antalet nyregistrerade båtar har sjunkit i Finland jämfört med 2012.

– Just nu är de dåliga konjunkturerna en värre fiende än våra värs­ta konkurrenter, säger Ari Willman på Merella Oy som säljer tyska Hanse. Det är cruisingbåtar med segel och hjälpmotorer för familjebruk under semestern, om man ska uttrycka sig kort.

– Poängen är att allt är konstruerat för att man ska klara av att segla båten ensam, säger han.

Martin Lundström och sonen Valter tittar på en Hansa 385 på drygt 11 meter med en 27 hästars Volvo Penta för ett helhetspris på 133 600 euro, men det är inte i avsikt att köpa den.

– Just nu har vi mycket annat att tänka på, men det är roligt att hålla sig uppdaterad och planera för framtiden, säger Martin Lundström.

Aluminium är trenden
Det verkar hända ganska mycket inom sektorn aluminiumbåtar. En nykomling är Smartliner med båtar från 3,5 till 5 meter i prisklassen från drygt 2 000 till över 6 000 euro.

Faster har varit med på marknaden sedan 1978, och vd Juha Snell säger att den nya storleksklassen för i år, 495, är ett direkt svar på kundernas önskemål.

– Båtar under 5 meter kan köras på en lätt trailer, och utrymmet räcker till för de flesta.

Jämfört med de viktigaste konkurrenterna kan Faster erbjuda hydraulisk styrning, plotter och ekolod i standardutrustningen. Förutom båtar för allmänheten tillverkar Faster också båtar för myndighetsbruk, vilket bidrar till förtroendet för märket.

Jukka Telatie på Buster presenterar de nya Buster X och Buster Pro Series L och LX, den senare den mest sålda just nu.

– Aluminiumbåtar är ett växande segment, och Buster har länge varit ledaren. Med 25 procents marknadsandel måste man ligga i framkanten för att sitta kvar, och det har lyckats hittills.

Rör inte min båt!
En av nyheterna på Flytande båtutställningen i år är stöldskyddsföretaget Securemark. Det är en firma som märker båtar, motorer, fyrhjulingar och andra värdesaker på ett ovanligt säkert sätt.

Förutom tre mekaniska märkningar i form av gravyrer besprutas värdesakerna med en färg som innehåller 2 500 mikrochips per fordon.

– Originaldekalerna kan sprutas bort med en trycktvätt, de är ingen garanti i fall av stöld, säger Tapio Ekola som är försäljningschef för Securemark i Finland.

– Vi har en egen databas som kan identifiera motorer och båtar om de hittas på fel ställe. Hittills är 2 500 båtmotorer märkta enligt vårt system, säger han.

– Om man ringer sitt försäkringsbolag och berättar att någon stulit en 2,5 hästkrafters utombordare kommer det inte att hända så där fantastiskt mycket just under den sommaren, säger han. Med Securemarks system kan motorn identifieras ganska lätt, och dessutom återbördas till ägaren.

Det här är inte gratis. Oavsett motorns storlek kostar det 175 euro att komma med i systemet. Första året är gratis, därefter kostar servicen 25 euro.

Efter att objekten blivit stöldmärkta, lagras alla uppgifter om objektet och dess ägare i Securemarks databas. Om objektet någon gång utsätts för stöld och senare hittas, kan man alltid med hjälp av stöldmärkningen få fram vem som är den rättmätiga ägaren till objektet.

Securemark grundades i norska Arendal 1988. I Norge finns i dag 300 återförsäljare, i Sverige 200. Här i Finlands pågår utbildningen nu, och planerna är att det ska finnas 50 återförsäljare inför år 2014.

I dagsläget anlitar 14 båtbyggare i Norden Securemark för att märka båtarna redan före försäljning.

– I Sverige försökte vi aktivt ta bort vår märkning. Projektet höll på en dag och motorn målades svart efteråt, men på åtta minuter fick vi fram ägarens uppgifter i alla fall, säger Kalle Silfver från Securemark i Sverige.

Störst säljer bäst
Försäljningen av registreringsskyldiga båtar över 20 hk och över 5,5 meter uppgick i slutet av juli till 2 846 exemplar, vilket är en minskning med 22,1 procent jämfört med i fjol. De företag som deltar i Finnboats statistikföring levererade totalt 5 337 båtar i Finland under samma period.

Importörer och tillverkare tillsammans har fram till juni levererat 4 895 båtar under 6 meter, 379 i klassen 6–8 meter och 39 i klassen 8–10 meter. I den största klassen över 10 m levererades 24 båtar, vilket är en unik ökning med 33 procent i en minustyngd statistik.

Segelbåtar bokförs i egna tabeller. Nya segelbåtar registrerades i januari–juni 2013 totalt 43 stycken, vilket är en minskning med 26 procent jämfört med i fjol.