GÅR SIN EGEN VÄG. Krögaren Marc Aulén på restaurang Qulma säger att han aldrig spionerar på vad andra hak gör.

Chef Aulén håller ingen koll på trender

I ett land där kunden alltid har fel känns krögaren Marc Auléns service nästan för bra för att vara sann. På sin tidigare restaurang Simply Soppa brukade han ringa upp stamkunder då deras favoriträtt stod på lunchmenyn. Nu huserar Marc på nya haket Qulma. Tjänstvilligheten flyttade med honom till Kronohagen.

– Det viktigaste för mig är att kunden ska känna sig välkommen. Gör vi något fel kämpar jag till det yttersta för att kompensera gästen, det är alltid värt det. Jag vill att alla går ut från min restaurang med ett leende på läpparna, säger krögaren Marc Aulén.

Han tillägger att hemligheten bakom glada kunder är en glad personal. Det handlar om personkemi, att rekrytera rätt och att få personalen att gilla sitt jobb.

– Både kunder och personal ska känna sig hemma på min restaurang. Jag försöker prata lite med alla gäster och jag behandlar alla lika. Ibland blir jag kontaktad av ministrar och högre tjänstemän som vill få specialbehandling på grund av sin ställning, men jag bugar och bockar inte för någon, utan ber dem ställa sig i kö precis som vanliga dödliga.

På Qulma serveras det frukost, lunch, brunch och ifall ett sällskap är berett att äta och dricka för minst 1 200 euro kan man ordna en privat tillställning på kvällarna.

– I två olika omgångar har vi försökt oss på kvällsöppet med à la carte-meny och hela köret, men restaurangen har alltid stått tom. Det överraskade mig lite eftersom vår lunch är omåttligt populär.

Mark Aulén visste redan som sextonåring att det var restauranger han ville jobba med, helst av allt ville han stå i köket. Sedan dess har han jobbat i både andras och egna kök för att till slut öppna sin egen drömrestaurang.

– Qulma är kulmen på min karriär hittills. På vägen hit har jag gjort en massa fel och faktiskt en del rätt också. Allt jag lärt mig under åren praktiserar jag nu. En så till synes enkel sak som att inte ha för många olika produkter eller att inte riktigt tro på sina produkter kan vara avgörande.

”Stora, rediga portioner”

Aulén tycker att det för tillfället finns alldeles för många restauranger i Helsingfors, speciellt för många så kallade fina restauranger.

– Jag gillar inte alls konceptet fine dining där man sitter och väntar på en pytteliten maträtt som ska överraska en. Själv blir jag alltid besviken. Jag vill ha stora, rediga portioner. Man ska veta vad man får.

Själv äter Aulén oftast middag hemma.

– Jag har ingen koll på vad som är trendigt och om finländarna äter oftare eller mer sällan ute än förr. Själv äter jag nästan aldrig ute på restaurang, det är inte min grej att spionera på andra och sedan kopiera deras koncept. Jag lever i min egen lilla bubbla och bra har det gått hittills.

Restaurang Qulma, Mariegatan 13.