Matförsäljningen på nätet ökar

Många är skeptiska och bara var tionde har gjort det. Men allt fler svenskar planerar att köpa sin mat på nätet.

Försäljningen av mat på nätet ökade kraftigt förra året och står nu för 5–7 procent av all näthandel i Sverige, visar en undersökning från branschorganisationen Svensk Distanshandel.

13 procent av svenskarna har handlat mat på nätet, en blygsam ökning från förra årets 12 procent. Men var femte svensk säger att de planerar att köpa mat på nätet.

–Det tar tid att ändra folks köpbeteende. Men vi ser att de som provar på ofta blir trogna kunder, säger Linda Hedström, kanslichef på Svensk Distanshandel.
Många är skeptiska, särskilt i de högre åldrarna. Framför allt handlar det om att man vill se maten innan man köper den. Men Linda Hedström tror att det går att ändra den attityden.

–Om man ser till att de får prova en gång eller två och visar att man har varor av hög kvalité, då tror jag absolut att man kan nå även de äldre.
De största fördelarna med näthandel är enligt svenskarna att maten levereras hem, att man sparar tid och att man kan beställa när som helst på dygnet.