Foto: Kim Isaksson

Moa – en destination för 40 miljoner shoppingfrälsta

När shoppinghysterin drar i gång inför jul föredrar många köpcentrum. Men glöm Sello, Jumbo, Mylly och allt vad de heter. De är småpotatis jämfört med USA:s största hyllning till de shoppingfrälsta: Mall of America i Minnesota med 40 miljoner besökare per år. Och en egen nöjespark – under tak!

Julhandeln i USA fick i år en bättre start än väntat. Amerikanerna spenderade rekordsummor när de jagade reavaror under den så kallade svarta fredagen den 25 november – dagen efter Thanksgiving – då affärerna går från rött (förlust) till svart (vinst). Handeln håvade in tolv miljarder dollar denna enda dag.

Pessimisterna påminner ändå om förra julsäsongen då handeln började bra men tynade efter köpruschen under den svarta fredagen. Men det gör ingenting. I Mall of America (Moa) är allting bigger and better – större och bättre. Och pengarna flödar in oberoende av konjunkturer. Receptet är enkelt: köpcentret erbjuder allt du behöver och lockar med hundratals gratisevenemang varje år, något som konkurrenterna inte har.

Folk flyger in från andra delstater för några dagars shopping – och läget förvärras inte precis av att kläder är skattefria i Minnesota. Eller vad sägs om märkeströjan för 18 euro på Moa när samma modell i Helsingfors kräver en hundralapp. Och ryktet har nått Europa, Latinamerika, Japan, Korea och till och med Kina. Alla hittar hit.
Inga återvändsgränder

Penningflödet betyder bland annat två miljarder dollar i årliga skatteintäkter för delstaten Minnesota som gränsar mot Kanadas gräns. Moa invigdes hösten 1992 och resten är historia.
Arkitektoniskt är köpcentrets så gott som fyrkantiga exteriör tråkig. Byggnaden är enorm, men arkitekturen gömmer också en framgångssaga.

– Vi har inga återvändsgränder som står tomma. Här leds kunderna på ett naturligt sätt runt i hela huset, säger Dan Jasper som är vice vd på Moa och sköter informationen.
Det första han säger när han skakar hand är ”yksi, kaksi, kolme” och räknar vidare upp till tio.

– Mamma var från Finland.
Han erkänner i samma andetag att han aldrig satt sin fot här, men drömmen att komma över lever kvar.
Jasper är ett levande uppslagsverk, något annat kommer naturligtvis inte på fråga, när det gäller Moa. Det sprutar ut fakta ur honom samtidigt som han betjänar kunder som titt och tätt frågar om vägen till någon affär. Leendet är genuint vänligt och tar aldrig slut.
– De lokala shopparna stannar i drygt en timme, barnfamiljerna sex timmar. Thanksgiving och nyåret är verkligt stora hos oss, då stannar besökarna längre.

En destination
Med 40 miljoner besökare per år är Moa inte bara ett köpcentrum utan ”The Mall” som Jasper säger. En des-tination.
Trots att allt är stort har Moa bara tre våningar. I varje hörn av fyrkanten tronar ett känt varuhus: Bloomingdale’s, Macy’s, Nordstrom och Sears.
Gångarna mellan varuhushörnen är utformade enligt ett visst mönster för att göra det lätt för kunderna. North Garden har lampor, träd och bänkar och skapar en illusion av att man vandrar i en park, West Market efterliknar en mellaneuropeisk järnvägsstation, South Avenue är en chic boulevard för dem som älskar dyra boutiquer medan East Broadway är en högenergisk, modern gata som utmynnar i en rotunda där artister, politiker och andra gäster underhåller tusentals åskådare varje gång.
Sarah Palin lockade 3 000 personer för nästan exakt två år sedan. Cirkus för folket med andra ord.

– Varje gång är medvetet individuell, säger Jasper med undermeningen att inget har lämnats åt slumpen i detta mammons paradis. Allt är maximerat för att få besökarna att spendera så mycket som möjligt.

Kapell och skola
I Moa finns också ett kapell där över 5 500 par har vigts sedan starten. Höjdpunkten kom för 14 år sedan då Moa annonserade ut en man och undrade om någon ville gifta sig med honom. Trettio kvinnor anmälde sig och mannen, som satt bakom en skärm, valde sin brud utgående från de intervjuer han gjorde med dem. Bruden såg han första gången framför altaret.
– I dag har de fyra barn och är fortfarande lyckliga med varandra, säger Dan Jasper förtjust.

Men allt är inte underhållning: som brukligt är i USA bär köpcentret också sitt samhälleliga ansvar. Här finns en bland annat en skola för problembarn som lär sig affärsverksamhet – vad annars. Och varje år samlar man in över tio miljoner dollar för välgörande ändamål.