Seat Alhambra – budgetmärke som övertygar

Det var väntat att Seat Alhambra skulle …förnyas genast efter Volkswagen Sharan. Drygt 5 000 euro kan man vinna på att välja den spanska tvillingen utan att förlora något väsentligt. Låter det vettigt?

Från och med 2010 har Alhambra och Sharan delat både kaross och teknik. Det är bara emblemen och lampdesignen som skiljer bilarna åt.

Förra generationen omfattade också Ford Galaxy, men släktbanden i bilvärlden är bräckliga och numera är det bara VW och Seat som delar plattformen.
Hbl har kört en tvåliters diesel med automatlåda och en del lyx som eldrivna skjutdörrar och baklucka. De ger en del extra komfort till en bil som redan i basversion har sju lättarbetade stolar som kan fällas beroende på transportbehovet för dagen. Det räcker med en hand för att få ner stolarna, och då ska man tänka på att bagageutrymmet med sju personer i bilen inte är speciellt furstligt. 267 liter är ändå mera än i en småbil, och fäller man den bakersta raden når man upp till 658 liter. Med mittraden fälld är lastkapaciteten 2,3 kubik, vilket är väldigt mycket i praktiken.

Tyst på landsvägen

Det man först och främst gillar i en Alhambra är ljudnivån på landsväg. Den är behagligt låg. Dessutom är det här en extremt lättkörd bil som är lätt att navigera både i stadsmiljö och på landsväg. Det är bara inför en parkeringsficka som man ska tänka på att man kör en väldigt stor bil. Vändradien är ansenlig och det kan vara svårt att hitta alla hörnen innan man har bilen inne i parkeringsfickan.

Med en DSG-låda från Volkswagen vet man att det inte blir några som helst problem. Man kör alltid på optimalt varvtal och motorn hörs knappt inne i kupén. Styrningen är också lättarbetad. Ibland känns det nästan som om man med farthållaren inkopplad kunde ta en siesta, men så långt har elektroniken ännu inte kommit.

Små skillnader

Det som skiljer Alhambra från en VW Sharan är i korthet främre stötfångaren, lyktinsatserna fram och bak samt bakluckan. Kurvljus, eldörrar och komfort är de samma. Navigationssystemet i testbilen är lättjobbat och finns i samma centralskärm som den överskådliga radio/cd-anläggningen och lite andra funktioner.

Trots att man måste plocka på lite extra utrustning i en Alhambra för att få något som exakt motsvarar en Sharan kommer man ändå undan med mindre kontantinsats.

Sju sitsar, bixenonstrålkastare med kurvljus, trezons klimatanläggning och stereo med cd-växlare vill man inte pruta på, och alla finns.
DSG-automatlådan är en smaksak när bilen också annars är så lättkörd, men många väljer att använda det bekväma armstödet i mitten och bara sätta spaken i läget D. Det kan hålla lika länge som bränslet räcker, eller ungefär från Helsingfors upp till Lappland.

Nya Seat Alhambra är 22 centimeter längre och 9 centimeter bredare än sin föregångare. Också med sju passagerare har man alltså mera utrymme än förr. Skjutdörrarna är en fördel, det är mycket lättare att ta sig in i bilens fem bakre sittplatser på det här sätet. De eldrivna skjutdörrarna är faktiskt en god investering.

VW-gruppens filosofi går numera ut på allt mindre cylindervolymer. Minsta bensinmotorn är på 1,4 liter, minsta dieseln fortfarande på två liter. Det här är ett koncept som antagligen vinner på dieseldrift om man kör ofta och mycket. En resa till mellersta Österbotten och tillbaka, knappt 1 000 kilometer, klarar man utan tankning på vägen.

Seat Alhambra 2.0 TDi DSG 7H

• Pris: 38 992 euro.
• Slagvolym: 1 968 cc/4 cyl.
• Effekt: 103 kW/140 hk/4 200 rpm
• Vridmoment: 320 Nm/1 750–2 500 rpm
• Acceleration: 0–100: 10,9 sek.
• Topphastighet: 194 km/t.
• Snittförbrukning: 5,6 l/100 km.
• CO2-utsläpp: 146 g/km.
• Bränsletank: 70 liter.
• Bagageutrymme: 267–2 297 liter.
• Mått (L/B/H): 4 854/1 904/1 720 mm.