En klar favorit. Mercedes-Benz nya C-klass kommer snabbt att hitta sina kunder också i Finland. Ny design och tusentals nya delar gör detta till en nästan ny bil. Billigaste bensinkombin går löst på drygt 40 000 euro.

Nästan helt ny Mercedes-Benz!

Efter bara drygt tre år och en miljon sålda bilar har Mercedes-Benz C-klassen fått en ansiktslyftning. Motorerna är effektivare och snålare, linjerna sportigare, utseendet mer dynamiskt och över tvåtusen delar är helt nya.

C-klassen har alltså genomgått en fullständig förnyelse som inkluderar över tvåtusen nya delar – faktiskt den mest omfattande förnyelsen i Mercedes hela 125 år långa historia. Vid Mercedes påpekar man att andra tillverkare skulle tala om en ny bil, men tyskarna nöjer sig alltså anspråkslöst med facelift. Och man förstår resonemanget om man vet att C-klassens sedan faktiskt är världsledande i sitt segment. Varför alltså inte suga på karamellen så länge det bara går? När köparna en gång har hittat en favorit, i synnerhet i USA, Tyskland och – Kina.

Mercedes har satsat ordentligt på den nya C-modellen vilket redan det stora antalet nya delar skvallrar om. Motorerna är nya, alternativen vansinnigt många och några drar hela 31 procent mindre bränsle än tidigare. Nya 220 Cdi-motorn uppges dra bara 4,4 liter diesel vilket inte är dåligt med tanke på att bilen ändå är rätt stor. Och bensindrivna värstingen C 350 drar bara 6,8 liter tack vare den nya V6 som klämmer ur sig hela 306 hk. Skillnaden till den föregående generationens C 350 är hela 3,1 liter! Orsaken finns bland annat i Eco start och stop-systemet.

Bensinmotorerna går från lilla C 180 som drar 6,3 liter till C 63 AMG V8 som slukar hela 12 liter. Allt som allt finns det fem bensinmotorer och sex dieselmotorer.

Bra aerodynamik
Även om C-klassen är klart mindre än E-klassen är det här ingen liten bil. Utrymmet är väl tilltaget och kombimodellen drar bra med bagage. Och svänger man ner baksätena blir utrymmet naturligtvis ännu större. Förfadern finns i 190-modellen som introducerades 1982, för 8,5 miljoner bilar sedan.

På utsidan märks förnyelsen genom den kraftigare V-formen i nosen och de klara strålkastarglasen. Bakljusen har förbättrats med led-lampor. Vad gäller själva korgen har aerodynamiken förbättrats väsentligt och det så kallade Cd-värdet är bättre än hos flera småbilar i kompaktklassen. Men, också småbilar har ett reservdäck vilket C-klassen inte har. Ett riktigt reservdäck ingår endast som tilläggsutrustning, en domkraft med en reparationssats är allt som kommer med bilen.

Nytt, men bekant
I passagerarutrymmet har interiören förnyats fullständigt, ända ner till knappar och vred. Ändå präglas inredningen av Mercedesstilen från övriga klasser. Man känner så att säga igen sig, även om ovana förare fortfarande klagar på sammanblandningen mellan spakarna för blinken och farthållaren på vänster sida om ratten. Men det är förstås en vanesak ...

Bänkarna är bekväma i framsätet men fotutrymmet där bak är på trängre sidan. Långbenta ska helst hålla till i framsätet och ha en kortvuxen bakom sig. Stolalternativen är många och den som har tillräckligt med lösa pengar kan investera i de helt elektroniskt styrda bänkarna som ger bra stöd på kurviga vägar eftersom den här bilen klarar av mycket annat än vanliga landsvägar och stadsgator.

Favorit också i fortsättningen
Som vanligt är listan på tilläggsutrustning oändlig. Bara att ta för sig enligt plånbokens förmåga. Bedömningen är att C-klassens popularitet fortsätter, inte bara tack vare utseendet – utgångspriset på C 180-farmaren ligger vid cirka 40 000 euro.

Mercedes-Benz …C 250 BE T
• Pris: 51 469 euro.
• Slagvolym: 1 796 cm3.
• Effekt: 150 kW/…204 hk, 5 500 rpm.
• Vridmoment: 310 Nm/2 000–4 300 rpm.
• Acceleration: 0–100 km/h 7,4 s.
• Topphastighet: 233 km/h.
• Snittförbrukning: 6,9 l/100 km.
• CO2-utsläpp: 162 g/km.
• Bränsletank: 59 l.
• Bagageutrymme: 485–1 500 l.