Fotorecension: Människor i ständig rörelse
Nationalmuseets utställning är en aktuell påminnelse om att människor alltid rört på sig, också till och från Finland.
Nationalmuseum, Mannerheimvägen 34. Till 6.3.2016.
Utställningen Flykting, evakuerad, människa börjar i Hangö 1893. 509 utvandrare har gått ombord på S/S Urania, som är på väg till Storbritannien, därifrån de sedan åkte vidare till USA och Kanada. Eftersom de flesta av de cirka 400 000 som under några decennier åkte till Nordamerika tog båten från Hangö byggdes ett speciellt emigranthotell i staden. Flera nödår och ryktet om god förtjänst var de främsta orsakerna till flyttrörelsen.
Några av emigranterna lockades av finländska utopistiska kolonier. Sointula i Kanada grundades 1901, först med namnet Koti, och byggde på ideal om samägande, demokratiskt beslutsfattande och lika lön för kvinnor och män. I Penedo i Brasilien var vegetarianism och dygd ledorden. En avskedsfest för finländare på väg till Penedo 1929 visar en allvarlig samlad skara.
När den kronologiska bildserien når 1940-talet ser vi krigsbarn få mat av svenska Lottor, långa rader kor som evakueras från Lappland och den sista civila invånaren på väg från Viborg med sina ägodelar på en kärra.
Ständig utvandring till Sverige
Ett slags idyll är en bild från ett kök i norra Sverige på 1950-talet. Det finländska paret verkar visa att de fick vad de ville ha. Mannen läser tidningen, Norrländska Socialdemokraten, och kvinnan står vid spisen. Det är långt från lyxigt, men vaxduken är prydligt klippt.
– Det var svårt att hitta bilder på finländare i Sverige. Det räknades inte som någon nyhet eftersom flyttrörelsen pågick under så lång tid, säger Raija Linna, amanuens på Journalistiska bildarkivet Joka, som är en del av Museiverkets bildsamlingar.
Linna hör till arbetsgruppen för utställningen, som gjorts med tanke på de aktuella flyktingströmmarna.
– Folk har åkt, folk har kommit, så har det alltid varit. Speciellt krig sätter folk i rörelse.
Linna är mycket glad över att ha tillgång till Pressfotos arkiv på 3,5 miljoner bilder. För några år sedan överlät den dåvarande ägaren Zeeland arkivet till Joka. Många av utställningsbilderna från 1970–1990 kommer därifrån.
På 1970-talet kom de första kvotflyktingarna till Finland, först från Chile och senare från Vietnam. På bilderna spelar upprymda vietnameser Pajazzo och lär sig hur en elspis fungerar. Vietnamesiska barn leker snöbollskrig och bekantar sig nyfiket med finländska barn över ett stängsel. Det finns mycket glädje i bilderna, en känsla av lyckligt slut på en lång resa. Eftersom de var kvotflyktingar visste de att de skulle få stanna.
Knapphändig information
Bildserien visas som en projektion i Nationalmuseets kafé, i en takt gjord för ett eftertänksamt betraktande. Här finns också stillbilder och den information som finns att tillgå om personerna på bilderna. För de äldsta fotografierna är det oftast bara någon rad som varit skriven i kanten. För nyare bilder kunde man gärna ha letat upp en del tillhörande tidningsartiklar och presenterat dem. Har tonfallet i texterna förändrats?
Det blir nittiotal och vi möter somalier, kosovoalbaner och irakiska kurder. De sista bilderna i serien är från september i fjol. Irakiska Hossein blickar ut genom ett slitet, flagande fönster i en flyktingförläggning i Oravais. I ett rum står avlagda möbler och en tom Coca-Cola-flaska. Det ser ut som Fattig-Finland, men är bättre än den irakiska verkligheten. Cirkeln sluter sig, men ändå inte. Rörelsen tar ständigt nya vägar.