Konstrecension: Mänskligt pussel
Flyktingströmmen fick Stefan Bremer att snabbt byta utställningsidé.
Glaspalatsets galleri, Mannerheimvägen 22-24. Till 30.12.
Stefan Bremers anslag är bibliskt. Utställningen med fotografier av flyktingar som i höst anlänt till Finland har titeln Exodus. Den första väggen är effektfullt symbolisk. På var sin sida om fyra porträtt hänger två dramatiskt belysta havslandskap. På ena sidan en störtvåg vid Medelhavets strand, på andra sidan Finska viken i hård vind. Men det är ändå lugnare vatten.
Trots inledningen handlar Bremers bilder mer om förhållanden mellan människor än storslagna gester. Vi möter vänliga, tillitsfulla blickar från barn och unga män, och ett allvar som känns som en tyst fråga: Vad är vi för varandra?
En kvinna gråter när hon tänker på resan över havet, men det finns inga drag av känslomässig manipulation. Stefan Bremer arbetar med närhet till dem han möter, tillsammans är det ord som kunde beskriva situationen.
Bremer planerade en helt annan utställning till galleriet, men när stora mängder flyktingar började anlända till Finland ville han använda utställningstiden till att säga något om den aktuella situationen.
– Samhället är oförberett på flyktingströmmen. Hur ska vi klara av att inse att så många är i behov av förståelse och hjälp? Jag vill väcka en generös hållning till flyktingarna, utan att man behöver bli blint naiv, säger Stefan Bremer.
Han konstaterar att det inte är speciellt uppbyggligt att bara sitta på en flyktingförläggning. I början av hösten såg han mycket sorg och apati, speciellt i boenden på landsbygden.
– Alla tyr sig till sina mobiltelefoner, de ger en möjlighet till kontakt.
På affischbilden står fyra män från Irak, Syrien och Sierra Leone på en vidsträckt gräsmatta i Evitskog och spanar mot skogsbrynet. Det glittrar av dagg eller regn i växtligheten, som är det enda som omger dem. Det nya landet är ett oskrivet blad – tomt.
Bremer visar också mycket glädje i fotbollsmatcher, matlagning och mellan människor, och under arbetet har han upplevt att viljan att ställa upp finns bland finländarna.
I stället för vanliga texter om de fotograferade finns på utställningen Kimmo Oksanens dikter, där finskan och arabiskan sträcker sig mot varandra eftersom de båda språken läses från olika håll.
Exodus är den sista utställningen i Glaspalatsets galleri, som stänger vid årsskiftet när byggarbetena för Amos Andersons konstmuseum börjar.