Konstrecension: Ouppnåelig perfektion
Resor i tid ger Salla Tykkäs utställning på Anhava en vacker och sorglig stämning.
Galleri Anhava, Fredriksgatan 43. Till 20.12.2015.
Kärnan i Salla Tykkäs utställning på Galleri Anhava är bilden av strävan till perfektion. Samtidigt visar den att det fulländade inte kan nås. Att man i viss mån måste inse att den eftersträvade perfektionen alltid bär med sig ett misslyckande. I verken finns lustens, spänningens och intensitetens avbildningar, men samtidigt spår av rädsla, melankoli och nostalgi.
Salla Tykkä (f. 1973) har profilerat sig som en skarp visuell berättare, som redan med sitt slutarbete från Bildkonstakademin slog igenom i den internationella konstvärlden. De senaste åren har hennes verk visats sparsamt i Finland, så presentationen av tre videoverk och en serie fotografier på en större galleriutställning är välkommen.
Tämjer kroppen
Den självklara paradplatsen i presentationen tas upp av verket Giant, (2013), en kortfilm om den rumänska traditionen för utbildning av redskapsgymnaster. Verket dokumenterar träningspass vid matta, barr och bom, späda men spänstiga flickkroppar vars mål är behärskning, kontroll och perfektion. Titeln Giant hänvisar till den rotation i 360 grader med utsträckt kropp, som i olika variationer är en av de rörelser som utförs och bedöms i gymnastikens mästerskap.
Tykkä visar i sin film den precision som rörelsen kräver, de eviga monotona repetitionerna som krävs för att kroppen skall tämjas, tränas och formas. Träningsbilder varvas med arkitektoniska svepningar, vyer över den stad och den miljö som är de handplockade flickornas värld. Och vi får höra rösterna av de unga gymnasterna, som förväntas utvecklas och prestera mästerverk under en period av sitt liv då de är ungefär mellan 4 och 14 år.
Kontrasterande till videoverket visas en serie svartvita fotografier där kroppen, en gång kapabel till att utföra de rörelser som krävs, nu inte längre har förmågan. Benet i stöd och förband, kryckan som hjälpmedel. Konstnären avbildar sig själv, blickar tillbaka på sin ungdom, då kroppen kunde svara mot de förväntningar som ställdes på dess prestation. Undflyende fotograferas kroppen genom en spegelbild, realistisk men i prestationsavseende endast som en skugga av sitt forna jag.
Fotografiets tidsresa
På galleriets nedre våning visas det nya verket Retrospective (2015). Här fortsätter bokstavligen tillbakablickandet, återberättandet av erfarenheter, upplevelser och relationen till konstnärens arbetsredskap kameran. Det ena huvudspåret i berättelsen visar konstnärens hantering av sin kamerasamling, en efter en förevisas och beskrivs de olika teknikerna för bildframställning, en tidsresa från det analoga till det digitala. En tidsresa från ett sätt att tänka till ett annat. Fotografiets tidsresa. Det andra spåret i berättelsen visar klipp från en geografisk resa som konstnären gjort för närmare 20 år sedan. En resa till Patagonien, som dokumenterats, satts år sidan och glömts bort.
Resorna i tid, i egna erfarenheter visade parallellt med de unga kropparnas strävan till perfektion, en strävan präglad av nödvändighet snarare än av lust, ger utställningen Retrospective en vacker och sorglig stämning.