Jong: Gumma i gummidräkt eller mormorsmakt
På 1970-talet myntade Erica Jong begreppet "det knapplösa knullet". Fyra decennier senare funderar hennes romanpersoner fortfarande på sex.
ROMAN
Canongate 2015
Då Erica Jong 1973 gav ut romanen Fear of Flying (på svenska 1975, Rädd att flyga) blev den en världssensation. Ingen hade tidigare beskrivit kvinnors lust så öppet. Romanen sålde i 27 miljoner exemplar, översattes till 40 språk och begreppet zipless fuck, det knapplösa knullet, som myntades av Jong och betydde tillfälligt sex utan konsekvenser, kändes uppeggande och spännande. Det var en tid som hungrade efter vågad feministisk text. Jong och Shere Hites Hiterapporten 1976 visade att kvinnor faktiskt var sexuella varelser.
I dag är Jong 73 år. Hon kom till London för att tala om sin nya roman Fear of Dying som kanske ändå inte bör översättas som rädd för att dö utan snarare som rädd för att bli gammal. Det man tidigare kallade "en gammal kvinna" finns inte mera, säger Jong.
– Vi brukade säga att en 60-åring var gammal. Nu är det den bästa åldern. Men betyder det att folk medger och fattar det?
– Jag ville skriva om en snygg, äldre och sexig kvinna; kvinnor får inte ha passionerad sex om de är 60, heter det ännu. Vi skall vara könlösa mormödrar! Det är okej om 70-åriga karlar är kåta, men tänk om kvinnor är det!
Erica Jongs blonda lockar tumlar runt ansiktet som kanske blivit aningen rundare, liksom kroppen. Hon lever med fjärde maken i New York, har kämpat sig igenom depression och alkoholism, och upplevt att enda barnet, dottern Molly, överlevt sitt narkotikaberoende. Sedan Rädd att flyga utkom har Erica Jong publicerat flera andra romaner, men den nyutkomna boken har väckt speciell uppmärksamhet för att den handlar om vad man ibland kallar "det sista tabut”: sexualitet sent i livet.
Död hund och döende mor
Huvudpersonen i Rädd att flyga var Isadora Wing, en ung judisk familjeflicka i New York. Hon far med sin man psykiatern till en konferens i Wien och faller där för en av makens kolleger, Adrian. I den nya romanen möter vi på nytt Isadora som bästa vän och rådgivare till huvudpersonen Vanessa Wonderman, en 60-årig kvinna som är gift med den tjugo år äldre Asher. De har en gravid dotter. Asher har haft hjärtinfarkt och ligger på sjukhus och Vanessas gamla föräldrar är döende. Erica Jong berättar att hon skrev romanen då hennes egna föräldrar var döende.
Samlaget med Asher fungerar inte längre och Vanessa är frustrerad. Visst är äktenskapet gott, men hon säger att de mest sitter tillsammans och läser nekrologer! Och sedan, som om allt inte redan var tillräckligt sorgligt, så måste Vanessas älskade svarta pudel Belinda avlivas.
”Hur kan man bli lycklig med en död hund och en döende över hundra år gammal mor? (…) Vår största längtan är att sätta stopp för tiden (…) och här är nu jag som försöker gå tillbaka i livet som om jag har oceanen emot mig”, funderar Vanessa.
zipless.com
Jongs lösning för Vanessa är att låta henne drömma om att vara ung igen och det skall ske genom en sexsajt, zipless.com. Det går ändå inte så bra. En man säger att hon vill ha Jesus i stället för honom. En annan vill att hon skall gömma kroppen och klä på sig en gummidräkt.
Om Vanessa hade lyssnat på Isadora hade hon förstått att sexsajten fungerar bäst i fantasin, inte verkligheten:
”I verkligheten måste du kunna lita på någon för att ha bra sex och hur kan du lita på någon du träffar på Internet (…) där folk inte ens använder sina riktiga namn”. Till sist säger Vanessa: ”Jag behövde sex så mycket att jag inte förstod att det inte var detsamma som kärlek”.
Det är således en roman om förluster i livet, gamla föräldrar, sexuella behov och sist och slutligen också gemenskap. Jongs Rädd att flyga kom ut i rättan tid på 70-talet. Den nya romanen läser jag utan att få samma känsla av att detta är viktigt och nytt. Jong skriver snärtigt och ofta underhållande och bokens budskap sammanfaller med de undersökningar om äldre personers sexliv som nyligen publicerades i tidskriften "Psychology & Aging".
Men explosiv är boken inte, och Jong erkänner också vad åren betytt för henne själv.
– Jag är feminist. Jag tror på mormorsmakt!