Motståndsman med mysteriösa drag
Trots en viss smak av teaterkulisser framtonar en bild av Tredje rikets hemliga historia, skriver Hans Sundström om Elser: Ensam mot Hitler.
I rollerna: Christian Friedel, Katharina Schüttler, Burghart Klaußner, Johann von Bülow, David Zimmerschied.
Vitsord:
Motståndets etik i Tredje riket såg vi naturligtvis för några år sedan med Tom Cruise som överste von Stauffenberg i Valkyria. Ett mer bortglömt fall dök tidigare upp i Margarethe von Trottas Rosenstrasse som skildrade den händelse våren 1943 då hundratals tyska kvinnor samlades vid Rosenstrasse till massiva demonstrationer för att kräva frigivandet av sina häktade judiska män. Vi minns även det gripande dramat Sophie Scholl – de sista dagarna.
Nu har turen kommit till Georg Elser, antinazisten som på eget bevåg försökte spränga Hitler till döds i Bürgerbräukeller i München den 8 november 1939. Oliver Hirschbiegel, regissören bakom Undergången, berättar hans historia i Elser: Ensam mot Hitler (Elser).
Många omkom i attentatet men Hitler undkom då han bröt upp 13 minuter tidigare än planerat. Inledningsvis möter vi en svettig Elser (Christian Friedel) nattetid montera sin helvetesmaskin och nästan omedelbart därefter följer en häktning vid den schweiziska gränsen. Elsers bakgrund och historia rullas upp som återblickar under de utdragna förhören med Gestapo som inte för ett ögonblick tror att han opererade på egen hand. Filmens dramaturgiska tillvägagångssätt är med andra ord helt olikt 20 juli-attentatets Valkyria som så mycket byggde på kalkyler, logistik och slumpens ironiska spel.
Återblickarna inleds med en ungdomens idylliska scen från Bodensee 1932 som nästan kan föra tankarna till en Weimarklassiker som Menschen am Sonntag (1928). Egentligen visar samtliga återblickar hur nazismen sakta men säkert infiltrerar den tyska Heimatgemenskapen. Något kan det smaka teaterkulisser men via huvudpersonen, sist och slutligen en ganska gåtfull ”jedermann”, framtonar en bild av Tredje rikets hemliga historia. Georg tycks vara mer intresserad av flickor än politik och även om han en tid var medlem av Roter Frontkämpferbund anslöt han sig aldrig till kommunistpartiet. Men för honom var nazismen frihetens antites och han var övertygad om att krig inte kan innebära annat än hunger, misär och död.
En större roll i huvudpersonens privatliv får Elsa (Katharina Schüttler), hans livs stora kärlek som är gift med en brutal suput. Under förhörsscenerna som även inkluderar tortyr och hypnos noterar man Arthur Nebes (Burghart Klaußner) relativt mänskliga förhörare. Nebe blev avrättad efter att ha varit en av de sammansvurna i juliattentatet. Märkligt nog avrättades Elser först våren 1945 efter att i åratal ha suttit fängslad, först i Sachsenhausen och sedan i Dachau. Han har inte heller gått fri från konspirationsteorier. Den store teologen Martin Niemöller, även han fängslad i Sachsenhausen, har hävdat att Elser var SS-man och att hela attentatet var iscensatt för att få Hitler att framstå som en av försynen beskyddad ledare.