Skivrecension: Avantgarde av sin tid
William Lawes är mest känd för sina profana instrumentalsviter som här tolkas av gambaensemblen Phantasm.
(Linn Records)
William Lawes (1602–1645), kung Karl I av Englands hovmusiker, var faktiskt medlem av kungens livgarde då han blev skjuten under inbördeskriget 1645. Hans musikaliska produktion består av profana instrumentalsviter – mest kända är hans consorts för gambaensemble – samt liturgisk musik för kungens privata mässor. Gambisterna som Laurence Dreyfus samlat under namnet Phantasm gav för tre år sedan ut skivan Lawes Consorts to the Organ och kompletterar nu med sviter under rubriken The Royal Consort.
The Royal Consort består av tio sviter vilka Phantasmledaren Laurence Dreyfus i sin långa pedantiska text i skivhäftet inte tvekar att jämföra med Bachs och Rameaus orkestersviter eller till och med Strauss valser. De tre- till sexstämmiga sviterna innehåller ofta dansant lättlyssnad musik och Lawes avantgardistiska bisarrerier framstår för ett nutida öra mest som välkomna kryddor.
På de båda skivorna med en sammanlagd speltid på 144 minuter(!) finns även tre orgelconsorts som inte rymdes på den föregående skivan vilket ger en god möjlighet att jämföra stilen i dessa två samlingar.
Phantasm är en internationell grupp gambister grundad 1994; förutom grundaren och ledaren Laurence Dreyfus (USA), diskantgamba, består gruppen av Emilia Benjamin (USA), diskantgamba, Jonathan Manson (Skottland), tenorgamba samt finländarna Mikko Perkola och Markku Luolajan-Mikkola, basgamba. På skivan medverkar också Elizabeth Kenny, teorb, organisten Daniel Hyde samt Emily Ashton, diskantgamba.