Konstrecension: Känsla för hår
Nayab Ikram klipper sitt hår och gräver ner det som en rituell handling.
Galleri Kalleria, Kaarlegatan 10. Till 14.10.
Vi förknippar håret, precis som kläderna med stil och gruppsamhörighet. Vi behöver bara tänka på raggarna på 50-talet eller hippies på 60-talet eller punkarna på 70-talet. Men hår har haft och har en djupare symbolisk betydelse i olika mytologier.
På Galleri Kalleria i Berghäll finns en till omfånget liten konstutställning som tar fasta på håret som ett identitetsbärande element. Nayab Ikrams (f. 1992) utställning In Between, Emellan, består av foton, en video och en installation.
Nayab Ikram är en ung fotokonstnär som är född och uppvuxen i Mariehamn av pakistanska föräldrar. Hon utdimitterades från Novias fotolinje i Jakobstad i våras.
Utställningens foton är självporträtt av konstnären med fokus på hennes långa, svarta hår. Fotona är inte en subjektiv förvandlingslek utan en resa i det personliga sökandet efter sin identitet.
Videon består av två akter. I ett kalt anonymt utrymme ser vi en ung pakistansk kvinna – konstnären själv – långsamt och utförligt klippa sitt eget långa hår, som räcker till midjan. I den andra akten ser vi samma unga kvinna i en grannblå, folklig dräkt begrava sitt avklippta hår bland cederträd i Pakistan till ackompanjemang av kraxande fåglar.
Handlingens rituella karaktär förstärks av att detta sker i Harappa i Punjab i nordostliga Pakistan, som är hemvisten för den mångtusenåriga Indus-kulturen.
Utställningens installation består av tre montrar med Nayab Ikrams hår: sju dagar efter födelsen, det avklippta håret när hon var sju år gammal och en del av håret hon klipper av på videon.
Utställningen är ingen protest eller manifestation utan ett personligt sätt att närma sig frågan om sin egen identitet. In Between är en tekniskt väl utförd och behärskad helhet av en ung konstnär.