Skivrecension: Nytändning för larmiga rockare
Ivern och energin är på topp, skriver Henrik Jansson om svenska Backyard Babies.
(Sony)
Svenska Backyard Babies har inte gett ut något nytt material på sju år, och under största delen av den tiden också tagit paus från turnerandet. Att färska albumet Four By Four trots den långa uppladdningstiden sedan klockar in på bara en dryg halvtimme får mig på förhand att känna en viss oro.
Men jag behöver inte lyssna länge innan alla sådana farhågor är bortblåsta. Killarna som gått från glamrock och punk – via ett nedslag i tungmetallen – till en ruffig rock’n’roll verkar i själva verket ha fått en rejäl nytändning. Ivern och energin är igen på topp, och dessutom har man helt uppenbart nu satsat det där lilla extra på låtskrivandet.
Melodierna har fördjupats, och Dregens självsäkra riffande får också stöd av mestadels effektiva refränger. Ljudbilden är precis som förut stökigt larmande, men samspelet samtidigt förödande tätt – det stökas helt enkelt med stil och exakthet. Och att producenten Jacob Hellner fört bandet några millimeter åt det poppigare hållet behöver i sig inte alls vara negativt.
De låtar som ramar in paketet, inledande Thirteen Or Nothing och slutspurten Walls, är skivans mest personliga, med idéer som sträcker sig en bra bit utöver standardkonceptet. Men också i övrigt är materialet stabilt, och bärs upp av en rusig spelglädje. Så skivan må vara kort, den är i stället desto roligare så länge den varar.