Skivrecension: Komplext och jovialt för blockflöjt
Danska Michala Petri gör utmärkta premiärinspelningar av en handfull verk för blockflöjt och orkester.
Nordic Sound. Verk för blockflöjt och stråkar. Lapplands kammarorkester under Clemens Schuldt. (OUR Recordings)
Danska och färiska konserter för blockflöjt och orkester. Aalborgs symfoniorkester under Henrik Vagn Christensen. (OUR Recordings)
Danskarna har av hävd struntat i de gängse modernistiska normerna och skapat den musik de känt för, fräscht stilmixande och med äktdanskt gemyt, vilket givetvis inte betyder att allt är gröna ängar och fradgande ölstop. Komplexitet och jovialitet kan ingå nog så spännande symbioser och så sker även i landets modernist par excellence, Bent Sørensens (f. 1958) detaljerade partitur, där texturerna med åren luckrats upp rejält. Så till exempel i Whispering för blockflöjt och stråkar, där inledningens täta klanger så småningom övergår i öppnare landskap.
Stycket inleder skivan Nordic Sound, tillägnad en av Danmarks centrala 1900-talstonsättare, Axel Borup-Jørgensen. Sunleif Rasmussens (f. 1961) Winter Echoes, Pelle Gudmundsen-Holmgreens (f. 1932) Music for 13 strings och Mogens Christensens (f. 1955) Nordic Summer Scherzo rör sig alla i det fascinerande gränslandet mellan det moderna och mer traditionella, medan drivne jazzpianisten Thomas Clausens (f. 1949) nybarocka Concertino – liksom ovannämnda stycken skrivet 2014 för blockflöjt och stråkar – på ett skojigt sätt skiljer sig ur mängden.
Modernistpionjären Borup-Jørgensens (1924–2012) Sommasvit för stråkar (1957) – titeln syftar på den småländska insjön – är ett fint tidigt exempel på hans särpräglade estetiska uttryck. Lapplands kammarorkester har tidigare företagit lyckade danska exkursioner med sin chefdirigent John Storgårds och gör nu ett ypperligt jobb under unge tysken Clemens Schuldt.
Human modernism
Den gemensamma nämnaren för de här aktuella inspelningarna är blockflöjtvirtuosen Michala Petri, som i sina talrika skivinspelningar rört sig från tidig barock till nyaste nytt. Man kunde rentav påstå att Danmark tack vare henne blivit något av ett blockflöjtsparadis där var och varannan skrivit för Petri, som uruppfört över 150 verk.
Man kan även på skivan med danska och färiska blockflöjtkonserter – likaså utgiven på Petris och Lars Hannibals bolag OUR Recordings – beundra den dejliga danska diversiteten alltifrån Savage Rose-grundaren Thomas Koppels (1944–2006) ogenerat filmmusikromantiska Moonchild's Dream (1991) till Sunleif Rasmussens kontrastrika, fågelsånginspirerade Territorial Songs (2009). Skivans mest egensinniga verk är Pelle Gudmundsen-Holmgreens Chacun Son Son (2014), som åskådligt demonstrerar hans humana modernism.
Michala Petri har fört det moderna blockflöjtspelet till nya sfärer med multifoner, sång i röret och ett tekniskt raffinemang som söker sin like. Hon får här utmärkt stöd av Aalborgsymfonikerna och Henrik Vagn Christensen och ljudbilden är på bägge skivorna varmt och naturligt resonerande.