Gallerirundan: Ett stilla försvinnande
Pia Salo kombinerar ett lågmält måleri med miniatyrer av hus på galleri Aarni i Hagalund.
Galleri Aarni, Heikintori, Köpmannavägen 1, Hagalund. Till 27.9.
För ett år sedan flyttade galleri Aarni från Weegee-huset till Heikintori i Hagalund. Ett galleri i ett köpcentrum fungerar bättre än man skulle tro, och besökarantalet har snarare ökat än minskat. Framför allt tittar många som inte annars går på utställningar in.
Pia Salo kombinerar ett lågmält måleri med miniatyrer av hus. En melankolisk känsla av något förlorat binder samman verken. Titeln på husskulpturerna, Grader av osynlighet, skulle också passa på målningarna.
Ett hus är tillbommat, ett annat har nyligen lämnats i hast. Detaljerna är fascinerande precisa: möbler och tapeter i förminskad skala, en mycket verklighetstrogen bananlåda och en dito plastpåse från s-market.
Om dessa hus är övergivna verkar två andra närmast utplånade, helt (över)målade i svart och vitt. Kvar finns konstruktionen, eller begreppet hus. Allt liv, alla minnen är borta. Men dörrarna har kvar sin nyanserade, bruna dörrlikhet, som om det fortfarande fanns en möjlighet att gå in och väcka platsen till liv. Här vid dörren finns utställningens starkaste spänning.
I Studio Aarni, som är till för Esbokonstnärer, visas en visuellt mycket anspråkslös utställning av Mauri Olavi Keinänen. Han har fotograferat stupades gravar i Esbo och S:t Petersburg.
Sist i raden kommer en handskriven text av hans far, som deltog som frivillig i vinterkriget, men skämdes för de medaljer han tilldelades som krigshjälte. Det är inte alls någon märkvärdig text – helt enkelt en uppmaning att inte döda – men kanske är det just därför den berör. Mellan de mödosamt skrivna raderna anas allt det han inte kunde tala om.