Fantastisk pianokonst
Konserten började med barocktoner och fortsatte via wienklassicismen till romantiken.
Grigorij Sokolov, piano. Bach, Beethoven, Schubert. Musikhuset 8.6.
De allra främsta pianisterna har en förmåga att avlägsna de tekniska och mekaniska begränsningarna som instrumentet ställer upp. Deras fingrar verkar ha en direkt kontakt med ljudet, och de kan trolla fram en riklighet av nyanser, klangfärger och artikulationsfinesser.
Ryske Grigorij Sokolov (f. 1950) är en av dessa illusionister. Dessutom är han en sann konstnär, som koncentrerar sig på musiken och undviker tomma effekter. I måndags gästade Sokolov Musikhuset med Bach, Beethoven och Schubert på programmet, och den fullsatta konsertsalen fick uppleva en absolut fantastisk pianorecital.
Johann Sebastian Bachs partita B-dur (BWV 825) är en danssvit komponerad för cembalo. Sokolov visade hur man får Bach att fungera på en modern konsertflygel: klangen var pärlande lätt och dansrytmerna pulserade smidigt. I sarabandeavsnittet gav Sokolov prov på sitt otroligt fina legatospel.
I den inledande prestosatsen i Ludvig van Beethovens pianosonat D-dur (op. 10 nr 3) skulle jag ha önskat mera klanglig briljans. Den monumentala långsamma satsen (Largo e mesto) var däremot så magnifik och full av tillbakahållen ångest att de följande menuetto- och rondosatserna kändes så gott som överflödiga, om än charmfulla.
Franz Schuberts pianosonat a-moll (D 784) är ett tragiskt laddat verk. Sokolov skapade en bestämd helhet där såväl slagkraftiga forten som sjungande legaton hade sin plats.
I pianosonaten är Schubert fortfarande bunden till den wienklassicistiska traditionen, i synnerhet vad formen beträffar, medan Moments musicaux (D 780) representerar romantiska karaktärstycken. De sex styckena kan tänkas forma en cykel, och Sokolov hade valt att undvika längre pauser mellan dem.
Konserten började alltså med barocktoner och fortsatte via wienklassicismen till romantiken. I extranumren – publiken krävde hela sex stycken – tog Sokolov ett ytterligare steg från Chopin till Debussy.