Knasig familj svår att motstå
Komedin om Felix Liv bjuder på galna, pinsamma historier, rappa skämt och fina skådespelarprestationer, men transportsträckorna mellan skämten är alltför långa.
Text, regi: Fabian Silén. Scenografi: Lars Idman. Kostym: Pia Lasonen. Mask: Annukka Ollila. Ljud: Staffan Ström. Ljus: Laura Siironen. Dramaturgi: Otto Sandqvist. På scenen: Martin Bahne, Lidia Bäck, Kajsa Ek, Samuel Karlsson, Bo-Eric Rosenqvist. Teater Mestolas premiär på Svenska Teaterns Nicken-scen 11.4.
Svenskfinlands Woody Allen? Visst, en sådan titel skulle klä Felix Liv, en ung, otålig, nervös man med stora drömmar om en karriär som ståuppkomiker. Dem när också hans mamma, en Grankullafru tillika handlingskraftig manager, och hans pappa, en hypokondrisk seglare som fortfarande har lite av de grå tinningarnas charm kvar.
Komedin om Felix Liv handlar om en charmigt dysfunktionell familj, ett slags skara New York-excentriker i en finlandssvensk miljö, som är svår att motstå. Dels är den nybakade skådespelaren Samuel Karlsson, som huvudpersonen Felix Liv, en osannolik talang, dels sitter regissören och pjäsförfattaren Fabian Silén inne med riktigt bra, komiskt stoff.
Pojkmannen roar
Föreställningen bjuder på galna, pinsamma historier och situationer, rappa skämt och fina skådespelarinsatser. Karlsson spelar ett slags pojkman, en 29-åring som fortfarande i smyg kittlas med sin sönderkramade gosekanin och är fullkomligt beroende av sin karismatiska tigermamma Wilma Asch-Liv (underbart rolig Lidia Bäck), en manisk, egocentrerad men alltid välmenande kvinna. Ur duons knäppa dynamik föds en hel del av föreställningens komik, till exempel en helbisarr reklamvideo som modern producerar för att få i gång sonens showbusinessbana.
Karlsson och Martin Bahne iscensätter i sin tur ett av de roligaste far-son-ögonblicken jag sett på länge (scenen involverar bland annat en segelbåt och en skeppare med svaga färdigheter, till faderns stora besvikelse).
A-ha gör comeback
Silén varvar familjedrama med fantasisekvenser, där Felix Liv förvandlas till alter-egot Flex. Han kryddar också med välsittande populärkulturella referenser, bland annat en präktig gospelscen på slutet och en härlig hyllning till 80-talsbandet A-ha, där Martin Bahne förvandlas till det norska popundret Morten och bländar publiken med sitt spjuveraktiga leende.
Överlag finns det flera härliga typer som man fäster sig vid. Bo-Eric Rosenqvist spelar Felix Livs biologiska pappa Alvin, medan Kajsa Ek glänser i rollen som bästisen Ruby och som den übermysiga talk show-profilen Sofie von Shultz.
Det blir flera skratt på Svenska Teaterns Nicken-scen, men transportsträckorna mellan skämten är alltför långa. Pjäsen hade behövt ytterligare dramaturgiskt arbete, för nu ödslas tid på att bädda för skämten och förklara scener. Silén tar fram pärlor, men han hade gärna fått vara tuffare mot sitt material och ta livet av några av sina ”darlings”.