Skivrecension: Mångsidig och intagande sopran
Marjukka Tepponen visar upp sig med bred repertoar på visitkortsskivan.
Arior av Mozart, Donizetti, Bellini, Gounod, Offenbach, Charpentier, Strauss. Kuopio stadsorkester, dir. Alberto Hold-Garrido. (Alba)
Marjukka Tepponen är en intagande sångerska och en scenartist med stark utstrålning. Efter segrarna i Mustakalliotävlingen 2008 och Villmanstrand 2010 har hon sjungit på olika håll i landet, i Nyslott och på Nationaloperan. Nu är hon på god väg att lansera sig ute i världen och möta den hårda konkurrensen.
Med Mozart visar hon upp sin mångsidighet. Hon sjunger Blondchen (Enleveringen) som är skriven för en lätt lyrisk sopran och Donna Anna (Don Juan) som kräver en tuffare röst. Så tolkar hon också de bitterljuva Dove sono (Figaros bröllop) och Ruhe sanft (Zaide) med läcker behärskning.
Ur den italienska repertoaren plockar hon belcantoarior av Donizetti och Bellini som hon exekverar med fin teknik både i frasering och koloratur. Hennes val av franska arior visar stor smidighet i stämman (Juliettes valsaria), lyrisk intensitet (Depuis le jour ur Louise) och god språkbehandling.
De allra mjukaste, innerliga passagerna och stillsamma pianissimona kommer inte alltid lika lätt. Den sköna och intensiva klangen i Tepponens röst får ibland en lite hård kant som i och för sig kan tjäna hörbarheten i stora operahus. På skivan har hon haft förmånen att musicera med Alberto Hold-Garrido som minsann vet hur repertoaren skall fraseras. Kuopio stadsorkester ackompanjerar utmärkt och akustiken är tilltalande.
Till sist kommer två sånger av Strauss, Allerseelen och Amor, som nästan faller ur ramen. Tolkningarna är korrekta men här tjänar de mest som bevis på bredden i hennes repertoar. Skivan som är mycket njutbar för operaälskare och i den europeiska operakvarnen fungerar den även som ett utmärkt visitkort i den benhårda kampen om rollerna.