Romarriket knackar på dörren
I filmatiseringarna av Asterix tenderar dessvärre seriealbumens grafiska finurlighet att drunkna i den bullersamma och stökiga situationskomiken.
ANIMATION
Egentligen gäller det både animationerna och spelfilmerna med Gérard Depardieu som Obelix. Asterix: Gudarnas hemvist (Asterix: Le domaine des dieux) utgör inget undantag.
Filmen är den första datoranimerade Asterix och är dessutom gjord i 3D vilket inte utgör något bonus.
Nationell identitet har det alltid gällt för de frihetsälskande gallerna som inte låter sig civiliseras av Caesars legioner. I Gudarnas hemvist handlar det dessutom om globalisering, assimilering och marknadsekonomi. Intrigen tar fasta på ett seriealbum med samma namn från 1971.
För att kväsa de bångstyriga och okuvliga gallerna smider Caesar nya planer. Tätt intill den lilla galliska byn planerar han ett nytt Rom, det luxuösa bostadsområdet Gudarnas hemvist vilket innebär att civilisationen knackar på gallernas dörr. Träd börjar fällas och även om Asterix och Obelix gör sitt bästa för att sätta käppar i hjulet tar byggprojektet fart och både rika romare och frigivna afrikanska slavar flyttar in i husen. Kaos uppstår i den galliska byn där många invånare lär sig marknadsprincipens konst och börjar imitera romarnas seder. Och då skogen försvinner lämnar även vildsvinen trakten.
Som sig bör återställs ordningen och den naturnära idyllen men någon större finessrikedom kan inte noteras i den flåsiga handlingen där skämten upprepar sig stup i ett.