Skivrecension: Musik i fastetider
Den uttrycksmässiga innerligheten och suveräna behandlingen av körinstrumentet går igen i Mikko Sidoroffs senaste sakrala storverk, skriver Mats Liljeroos.
Kammarkören Krysostomos under Mikko Sidoroff. (Alba)
Kördirigenten och -tonsättaren Mikko Sidoroff (f. 1985) slog Musikfinland med häpnad med det som 18-åring komponerade, brett upplagda ortodoxa körverket Panihida, som den av honom grundade kammarkören Krysostomos spelade in för Alba 2007.
Den genuint trosvissa grundkänslan och uttrycksmässiga innerligheten, den suveräna behandlingen av körinstrumentet samt den samtida respekten för traditionen och strävan till ett personligt tidlöst tilltal präglade Panihida och samma kvaliteter går igen även i det senaste sakrala storverket, Suuri Paasto (2013).
Den ortodoxa fastans så speciella mix av bedrövelse och hopp, ”ljus sorgmodighet”, får sin klingande utlöpare i denna oerhört vackra och berörande musik, där de heliga texterna förlänas en tondräkt som på ett fascinerande sätt syntetiserar en traditionell estetik med äktfinsk ömsint melankoli.
Krysostomos sjunger med känsla, smak, precision och klanglig finess och fader Matti Sidoroff sätter i sin konvoluttext på ett intressant sätt in de sexton sångerna i sin liturgiska kontext.