Skivrecension: Älskade stycken i ny skepnad
(Mayrecords)
Duo Dryades har sedan grundandet 2002 befäst sin position som en spännande kammarmusikensemble, främst på grund av den rätt ovanliga instrumentkombinationen med decacorde (tiosträngad gitarr) och bandoneon (det lilla dragspelet ofta använt inom argentinsk tango).
Det ovanliga ljudet av den här sammansättningen är hög grad i fokus på duons tredje skiva som presenterar verk skrivna ursprungligen för piano av fem franska kompositörer från sekelskiftet 1900-talet: Ibert, Satie, Poulenc, Debussy och Faure.
Vissa av styckena hör till den klassiska repertoarens mest älskade, och följaktligen finns en risk att drabbas av en överdos av godsaker med exempelvis Saties Gymnopedier och Gnossienner.
De utmärkta musikernas utmärkta tolkningar gör dock att jag mer än gärna låter skivan snurra på skivtallriken. Kristina Kuusisto kan faktiskt hantera bälgen och Mari Mäntyläs gitarrspel är inte ett dugg sämre. Följaktligen känner jag att det lite långsammare tempot i till exempel Faurés Pavane är välmotiverat.