Skivrecension: Veteran i afrobeat
Tony Allen har på nya skivan breddat stilen med hiphop och övrigt, men gör sig ändå bäst i rena afrobeat-låtar, skriver Ole Nerdrum.
(Jazz Village)
När nigerianerna Tony Allen och Fela Kuti i tiden började förenkla afrikanska rytmer och kombinera dem med soul och jazz uppkom musikstilen afrobeat. Trummisar överallt i världen har beundrat Allens unika minimalistiska spelstil och hans sväng.
Allen, som trummade i Fela Kutis band i över tjugo år, har på nya skivan breddat stilen med hiphop och övrigt, men gör sig ändå bäst i rena afrobeat-låtar, där robust blås, pratsång, en mullrande bas, körsångerskor och snärtiga slagverk sammanstrålar på ett sätt som bara inte kan slå fel.
Men afrobeat är inte bara hålligångmusik, utan också en kanal för åsikter och ett uttryck för den afrikanska identiteten. En av skivans höjdare, Boat Journey, handlar om afrikanska immigranter som slukats av havet innan de nått sin destination, men ännu mer glimmar plattan av optimism och sammanhållning. Och att Allen uttryckligen avser afrobeat som den optimala sammanlänkande kraften, kan man bara inte missa. Den givmilda trummislegenden låter bandmedlemmarna lysa, och särskilt bra lyckas Damon Albarn (Blur, Gorillaz) i den chilliga låten Go Back.
Albarn medverkar på många spår i egenskap av multi-instrumentalist. Sångerskorna Adunni och Nefertiti ger ett energiskt intryck och basisten Cesar Anot är definitivt en förmåga att räkna med. Lyckligtvis förirrar sig inte de enstaka spretiga låtarna alltför långt från Film Of Lifes alltigenom helgjutna svängbana.
Publicerad i KSF Medias tidningar 14.1.