Skivrecension: Stark debut av arabvårens stjärna
Arabmystiken gör sig omedelbart gällande på Dina El Wedidis debutalbum.
(Kirkelig Kulturverksted)
Den unga egyptiska sångerskan och scenkonstnären Dina El Wedidi står i främsta ledet av arabiska konstnärer som flaggar för liberala värden. El Wedidi uppmärksammades under arabvåren 2011 för sin insats i den ställningstagande musikalen Kalina Nehlam (Låt oss drömma). Sångerskans karriärstart har löpt lyckosamt och i ett nära samarbete med den brasilianska trubaduren och forna kulturministern Gilberto Gil.
Debutskivan Turning Back påminner både om trubaduren Souad Massis och etnopopparen Natacha Atlas’ skivor. Musiken är sålunda lättsmält och svänger ställvis med ett västerländskt komp, men de arabiska elementen är också i det här fallet de intressantaste.
El Wedidi har en personlig och bärande röst. Hon sjunger nyanserat och lever sig starkt in i sångerna. Arabmystiken gör sig omedelbart gällande i öppningslåten Fi Belad Agayeb (I Underlandet). Dawayer (Hemland) med sina hisnande melismer och reciterade avsnitt är både attraktiv och smått skrämmande. Den jämnstarka repertoarens absoluta dragplåster är El Liel (Natten) som El Wedidi sjunger tillsammans med Gilberto Gil. Duon gör den till en vacker arabisk-brasiliansk bossanovalåt, endast ackompanjerad av stränginstrumentet sintir och av en cello.
För övrigt bjuder skivan också med sin instrumentation på en fascinerande klangvärld. Utgivningen av Turning Back understryker i synnerligen hög grad norska Kirkelig Kulturverksteds liberala utgivningspolitik.
Publicerad i HBL 31.12.