Musikrecension: Finkalibrerat franskt
HSO:s konsert bjöd på ett sällsynt tillfälle att jämföra Camille Saint-Saëns två cellokonserter med norske mästercellisten Truls Mørk som solist.
Helsingfors stadsorkester. Dir. Jukka-Pekka Saraste. Truls Mørk, cello. Dutilleux, Saint-Saëns, Bartók. Musikhuset 9.1.
HSO:s konsert i fredags bjöd på ett sällsynt tillfälle att jämföra Camille Saint-Saëns två cellokonserter. Och visst blev det uppenbart hur mycket konserterna påminner om varandra, trots att trettio år hann förlöpa mellan verkens uppkomst 1872 och 1902. I bägge verken är solostämman virtuost och kapriciöst skriven, i bägge finns en melankoli typisk för fransk musik från sekelskiftet och i bägge är cellon nästan hela tiden i främsta rummet. Ändå är det den första som blivit vida känd, åtminstone bland cellister, medan den andra hamnat i skymundan.
Norske mästercellisten Truls Mørk spelade båda verken lekande lätt med sin mödolösa teknik och sitt koncentrerade men avspända grepp. Om jag tvingades ta med mig endera tolkningen till en öde ö, väljer jag tvåan för sina finkalibrerade nyanser, även om framställningen av melodierna i ettan i och för sig var oemotståndlig.
Finkänsligheten präglade också Henri Dutilleuxs (1916-2013) Métaboles (färdigställt 1964), som åtminstone enligt Jaani Länsiö lika bra kunde ha fått titeln Metamorfosen om inte Hindemith och Strauss med flera hade slitit ut titeln. Som alltid är uttrycket här raffinerat och högkvalitativt med sagolikt fina tonfärger och några inslag av en bombastisk ljudvolym tillräcklig för att väcka döda. Med tanke på Dutilleuxs begränsade produktion – eller kanske just på grund av densamma – finns där en ansenlig mängd pärlor, så även detta verk.
Också Bartóks musik till balettpantomimen Den sällsamme mandarinen opus 19, skriven 1918–1924, gjorde stort intryck med sin färgrikedom och rytmik som påminner om Stravinsky och förebådar Sjostakovitj. Mandarinen är på många sätt ett mästerverk, som tolkades både nyanserat och uttrycksfullt av Stadsorkestern med Jukka-Pekka Saraste och sångare ur Musikhuskören.