Respekt barnsligt enkelt med Taimine
Teater Taimines skolföreställning handlar om medmänsklighet, om att bete sig civiliserat vilket också innebär att lägga band på impulser.
Text och regi: Tove Appelgren. Övers.: Jyrki Kiiskinen. Koreografi: Riina Huhtanen. Ljud och musik: Oskar Silén. På scenen: Mikael Strömberg och CG Wentzel. Teater Taimines premiär på Töölön yhteiskoulu 4.9.
”I vår släkt har man alltid varit bärplockare eller jägare!”, predikar pappan. Mammutjägarens son ska också bli mammutjägare, där med basta. Inte någon grottmålare, trots att sonen bönar och ber.
Teater Taimines nya ungdomsföreställning Tie your camel börjar ”förr i tiden” då ungas valmöjlighet när det gäller yrke var rätt minimal. Var det fråga om trygghet eller fångenskap?
Uppföljaren till de populära föreställningarna Piece of cake och True love sux handlar om den beslutsångest en ung person kan känna inför alla framtidsval hen ställs inför, ibland redan i högstadieåldern. Ändå påstår föreställningen inte att allt var bättre förr när skomakarens son blev skomakare – som det påpekas var förvärvsyrken inget som kvinnor fick ärva.
Som vanligt är samspelet mellan radarparet CG Wentzel och Mikael Strömberg alldeles ljuvligt, både när de spelar gruffiga grottmänniskor och näpna bebisar som försöker klura ut vad de ska göra med sina liv (framtiden börjar ju redan i spjälsängen). När den ene bebisen lovar den andre att han alltid ska skydda sin kamrat stämmer tonårspubliken upp i ett sympatiserande ”Åååh”. Det går helt enkelt inte att värja sig för ömheten och humorn på scenen.
Klokt och kvickt
Tove Appelgren, som både skrivit och regisserat pjäsen, har återigen skapat ett innehåll som känns mer samtida än det mesta av dagens vuxenteater. Texten är rolig, klok och kvick och stannar inte vid bara en fråga. I raskt tempo går vi från samhällets framgångshets, till teman som näthat, kvinnohat, främlingsfientlighet, också den som riktas mot finlandssvenskar.
Föreställningen löper smidigt på två språk och är klädd i en fyndig, lättbegriplig språkdräkt. Till Taimines stil hör att ställa frågor, belysa saker från olika håll och varva med träffsäkra oneliners. ”Är det faktiskt Rödluvans eget fel att vargen äter upp henne?” frågar CG Wentzel argt, och illustrerar därmed effektfullt många felslut i den aktuella våldtäktsdebatten.
Tie your camel (”Bind din kamel”) handlar om medmänsklighet, om att bete sig civiliserat vilket också innebär att lägga band på impulser. Respekt – något som verkar så svårt för många av våra politiska beslutsfattare – blir med ens barnsligt enkelt på scenen.
Som föreställning och text är Tie your camel inte riktigt lika stark som den underbara True love sux från 2012. Vid ett par ställen är argumenten smått förutsägbara, och någon gång känns det som problematiken krävde ännu djupare analys.
Men ändå är det utan tvekan ett verk med hög kvalitet som följer Teater Taimines hedersvärda filosofi – att våga böka i känsliga frågor, men också ta ställning där det behövs. Taimine turnerar på skolor landet runt, men visst finns det skäl för vuxna att ta del av deras viktiga scenkonst.