Skivrecension: Delius in Norway
Frederick Delius: Paa vidderne, Folkeraadet, Eventyr, Two Songs from the Norwegian, m.m. Bergenfilharmonikerna under Andrew Davis. Ann-Helen Moen, sopran. (Chandos)
Frederick Delius (1862–1934) var en sann kosmopolit. Tyskbördig engelsman som bodde merparten av sitt liv i Frankrike, men för vilken Norge kom att bli ett andra hem. Vänskapen med ungdomsidolen Grieg blev helt avgörande för Delius utveckling som tonsättare och det känns med andra ord helt rätt när Chandos samlar några av Delius Norgerelaterade verk på en skiva.
Andrew Davis har tidigare spelat in den mästerliga The Song of the High Hills och den Ibseninspirerade tondikten Paa vidderne (1891) är en mäkta intressant föregångare. Ännu intressantare är den knappa halvtimmen långa scenmusiken till Heibergs politiska satir Folkeraadet, medan On Hearing the First Cuckoo in Spring (1912) har etablerat sig som ett av Delius mest älskade verk.
Skivans clou är ändå tondikten, eller ballad som tonsättaren själv kallar den, Eventyr (1917), där manskörsutrop blandar sig med en färgrann orkestertextur på ett sätt som blott Delius kan framkalla. Davis är helt inne i idiomet och samma gäller Bergenfilharmonikerna, som spelar som vore det deras älskade Grieg, vilket ju i och för sig inte är så långt ifrån sanningen.