Teaterrecension: Blod, svett och Homeros
Hangö Teatertäff körde i gång med danska gästspel. Medan Woman know your wardrobe undersöker manlighet, bjuder Asterions hus på folklig underhållning i form av eposet Illiaden.
Woman know your wardrobe. Arbetsgrupp: Jannik Elkær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen, Simon Beyer-Pedersen, Alice Carrerie, Rune Kaagaard, Per Christian Holck.
Illiaden. Arbetsgrupp: Peter Kirk, Martin Ammundsen, Tilde Knudsen.
Don Gnus och Asterions hus föreställningar under Hangö Teaterträff 5.6.
"Sjung o gudinna om vreden som brann i Peliden Achilles". Ett tema på årets Hangö Teaterträff är utan tvekan Odysséen och Illiaden.
Medan Teater Viirus visar sin första föreställning inom ramen för det europeiska projektet Meeting the Odyssey nu på lördag, inleds festivalen med danska Asterions hus dramatisering av systerverket Illiaden. Det blir en avskalad, fysisk och actionspäckad tolkning av eposet som främst skildrar det trojanska kriget.
Ute på en liten, sommargrön äng träder skådespelarna Tilde Knudson, Martin Ammundsen och Peter Kirk fram klädda som en 70-talspopgrupp med tajta polotröjor och utsvängda byxben.
De centrala händelserna i Illiadens 24 sånger gestaltas fysiskt: spottet sprutar ur Agamemnons mun, Afrodite kråmar sig våldsamt, och Hektor går ett brutalt öde till mötes i närkampen med Akilles.
Eposet, som ofta tillskrivs diktaren Homeros, var sin tids massunderhållning som framför allt skulle framföras muntligt.
Asterions hus hedrar den här traditionen och förvandlar eposet till sin tids folkliga, lättsamma underhållning. De skickliga rapsoderna tillför berättelsen en hel del humor och höjdpunkten blir förstås kampen om Troja som utspelar sig på Tilde Knudsons mage (!), med två engagerade sportreportrar som refererar.
Varje gud, halvgud och kung får sina särskilda manér och miner som publiken känner igen, precis som grekerna använde sig av epitet och formler för att minnas figurerna. Så väldigt annorlunda var det kanske inte under antiken.
Mannen ut ur skåpet
Från Danmark kommer också gruppen Don Gnu vars eftertraktade turnéföreställning Woman know your wardrobe visar hur mycket kul man kan ha med bara några klädskåp.
Två flyttgubbar (Jannik Elkær och Kristoffer Louis Andrup Pedersen) kommer in klädda i sandaler, overall och keps, och en lek med manligheten sätter i gång på scenen.
Var ska skåpet riktigt stå? Männen försöker få styra sin omgivning genom att samvetsgrant bära och flytta på ett klädskåp som så småningom visar sig rymma många hemligheter.
Det här är skicklig, svettig och medryckande dansteater – det som börjar som kamratliga klappar vecklar snart ut sig i våld, running man och Svansjön.
Koreografin bygger på en lek med hårda, effektiva rörelser som mjuknar, rytmiseras och blir dans.
Graciöst lyfter männen skåpen, välter och klättrar på dem. Det finns en tvetydighet i koreografin som fascinerar. Glädje kan på en sekund förvandlas till obehag, som när männen hittar en tredje man, en fantastiskt elastisk Simon Beyer-Pedersen, och klår upp honom.
Ett annat skåp visar sig rymma en kvinna – den karismatiska jazzsångaren Alice Carrerie – som hypnotiserar männen med sin röst.
Hon är lik en stel docka som kan lyftas och placeras varhelst på scenen. Skönt, tycker männen, men ändå blir de inte riktigt kloka på henne.
Det här är en rolig föreställning som egentligen mest påminner om en live-musikvideo. Den bjuder in till röj och fest med ukulelespel och grov, smutsig hiphopdans.