Musikrecension: Musikandakt i mjuka händer
Dominante-kören, Finländska barockorkestern, dir. Seppo Murto. Soli: Tuuli Lindeberg och Mia Huhta, sopran, Scott Mello, tenor, Drew Santini, baryton. Katedralen klingar, avslutningskonsert i Åbo domkyrka 9.2.
När man studerar musikhistoria får man lära sig att Bach var en konservativ tonsättare. I själva verket är Bachs passioner direkt gammalmodiga, byggda på hälleberget, bibeltexten. På modet var den pietistiska känslosamheten (Empfindsamkeit) med andaktsfulla meditationer över bibliska händelser. I den traditionen skrev Karl Wilhelm Ramler tre oratorietexter, om Jesu födelse, Jesu död och Jesu uppståndelse. Endast texten om döden finns tonsatt.
Carl Heinrich Grauns oratorium Der Tod Jesu (1760) påminner till formen starkt om Bachs passioner: koraler, körsatser, recitativ och arior. Men Grauns oratorium är inget drama utan statiska meditationer ungefär som Händels Messias men med sämre text och sämre musik. På samma sätt som Ramlers pietistiska text tar avstånd från den ortodoxa lutherdomen tar Grauns musik avstånd från barockens affektlära till förmån för en galantare stil, lite som napolitansk opera. Med lite annan text skulle arior som Singt dem göttlichen Propheten eller So stehet ein Berg Gottes med sina virtuosa melismer och ståtliga solokadenser platsa på operascenen.
I Seppo Murtos mjuka händer blev Der Tod Jesu en två timmars musikandakt som tydligt uppskattades av den förvånansvärt fåtaliga publiken. Grauns orkester är en föga färgstark stråkorkester men glimrade till någon gång som då flöjterna färgade duetten med förträffliga sopranerna Mia Huhta och Tuuli Lindeberg. De importerade herrarna Scott Mello och Drew Santini bidrog med musikaliskt övertygande solon och känslig ensemblesång.
Dominante är en stor amatörkör som följer sin ledare alert och disciplinerat. Koralernas avfraseringar var elegant mjuka med utdragna fermat. Den dynamiska klang kören visade upp i fugan Christus hat uns ein Vorbild gelassen hade jag gärna hört mera av.
Grauns oratorium ges med samma besättning den 26 mars på Klang i kyrkan-festivalen i Johanneskyrkan i Helsingfors.