Musikrecension: Presidentparets spellista
President Tarja Halonen och professor Pentti Arajärvi fick sammanställa programmet till en hel konsert under Sibafest.
Sibafest. Musikhuset, Sonoresalen 29.1.
Presidentparets favoriter framfördes av Sibelius-Akademins studerande med erfaren förstärkning. Programmets innehåll var en välbevarad hemlighet som konsertens värd – den genuint roliga Atso Almila – bit för bit avslöjade för publiken.
Under en diskussion innan konserten karaktäriserade Tarja Halonen programmet som ett kalejdoskop eller som en fågelflock. Helheten var sannerligen brokig och också något ojämn.
Konserten började som en hitparad. Avsnitt ur Tjajkovskijs Svansjön för fyrhändigt piano efterföljdes av arior av Puccini och Verdi med den gedigna Satu Kristina Jaatinen som solist.
Jazzkvartetten framförde den obligatoriska Take five av Dave Brubeck och släppte loss ordentligt i Nat Adderleys Work song.
Aleksi Rajalas, Laura Lammis och Timo Koskinens stämningsfulla uppförande av adagiosatsen ur Joaquín Rodrigos Concierto de Aranjuez, i fungerande arrangemang för gitarr, engelskt horn och piano, blev en av kvällens höjdpunkter.
Den raraste fågeln i Halonens flock var morin khuur, en mongolisk hästhuvudfiol, som presidenten hade fått som gåva och senare donerat vidare till Sibelius-Akademin. Det svårtämjda instrumentet hanterades av Sauli Heikkilä, som också förvånade publiken med mongolisk strupsång.
Överlag skulle jag ha velat veta mer om urvalsprinciperna: varför just denna typ av musik och varför just dessa stycken? Ett av de mindre oförutsägbara valen, romska sånger framförda av den förtjusande Anette Åkerlund med sitt skickliga band, gjorde intryck på mig.
Arbetarsångerna var däremot en självfallen del av programmet. Jali Joutsenniemis autentiska Punavangin laulu fick mig att rycka till: musik med en så här stark ideologisk laddning hörs nu för tiden sällan i våra konsertsalar.
Siba folk big band, en stor folkmusikensemble, avslutade den långa konserten på ett mäktigt sätt. Halonens och Arajärvis kalejdoskopiska önskemål gav en god möjlighet till att förevisa diversiteten inom Sibelius-Akademin.
Publicerad i Hbl 31.1.