Skivrecension: Mariadyrkan för protestanter
Dir. Teemu Honkanen. Erkki Lahesmaa, cello. (Fuga)
Åbobaserade Key Ensemble har på några år befäst sin position som en ambitiös kör med höga mål. Med ett trettiotal skolade röster och en bergsäker tonträffningsförmåga är det lätt att kvalitetsmässigt jämföra med exempelvis EMO Ensemble eller Helsingfors kammarkör.
Körens förra skiva Missa Baltica med sakral musik skriven längs Östersjöns stränder prisades till skyarna 2011. Uppföljaren Aurora Borealis med underrubriken Virgin Mary in the Northern Lights bjuder på en handfull nordiska tonsättares syner på Jungfru Maria.
Anmärkningsvärt är hur lika flera av kompositionerna låter. Till en början är det svårt att ens höra skillnaden på svenskan Britta Byström (f. 1977) och Einojuhani Rautavaara. I Rautavaaras Canticum Mariae Virginis (1978) med solon av Maikki Säikkä och Sanna-Maija Rautakoski bildar fem toner en minimalistisk statisk klangmatta med jämnt lunkande rytm under, med expressiva melodier ovanpå. I Byströms Lux aeterna är uttrycket ännu enklare med mestadels långa, stillsamma toner. Förstås är det så att det som är till synes enkelt och lätt egentligen är svårt att hålla rent och intakt, något som Key ändå lyckas med. Tydligen är det också så att Jungfru Maria alltid kopplas ihop med stilla, lugn, helst tonalt och dynamiskt statisk musik i pianonyans.
Mikko Heiniös Mariasvit (2011) utgör en pigg kontrast. Sviten är skriven för Key Ensemble och inspirerad av en negro spiritual, La Negrita, framförd på spanska, om en kubansk flicka som fann en Mariastaty i svart sten. Musiken är ändå ordentligt distanserad från spiritualen, fritonal och lätt i tilltalet.
Anders Hillborgs Mouyayoum (1983–85) låter typiskt hillborgsk på ett angenämt sätt: redan här finns klangmattor med pointillistisk skepnad och kvartbaserade öppna harmonier, en finstämd mikrotonalitet, och anmärkningsvärt höga sopranstämmor.
Erkki Lahesmaas cello brakar loss med en brysk och dramatisk ton i Knut Nystedsts (f. 1915) Stabat Mater och Jarno Tuominen medverkar med barytonsolo i Bror Samuelsons Ave maris stella (1980), som anknyter till inledningsspåret, Heikki Klemettis stämningsfulla arrangemang av den medeltida hymnen ur Piae Cantiones (1582/1911) som sjungs med vackert formade fraser och inre frid.
Key Ensemble prisades nyligen i BBC:s Let the Peoples Sing-tävling och med all anledning. Allt framförs rent och uttrycksfullt. Klangen domineras av damerna (17 mot 13), men så finns här också ett par djupa basar som bidrar till det omfattande tonomfånget.