Teaterrecension: När slagsmål blir smäcker dans
Roligt blir det när finländsk och kinesisk kultur möts, som när generalen utbrister ”Perkele!” eller när värdshusvärden lägger in lite dialektal färg i sitt tal.
Dramatisering och regi: Lü Suosen. Översättning: Veli Rosenberg och Antti Silvennoinen. På scenen: Elias Edström, Antti Silvennoinen, Julia Johansson, Timothy Pilotti, Ville Seivo, Simon Strömsund. Orkester: Dong Xin, Li Yang, Tan Jinqiang, Yan Xiaoyu. Wusheng companys premiär på Dianascenen 27.9.
Svisch! Det låter faktiskt när Antti Silvennoinen och Elias Edström skär luften med sina svärd. När de höga sparkarna och snabba knytnävarna kommer in sätter orkestern i gång. Det blir en dånande symfoni av cymbaler, gonger och dirigenten Dong Xins genomträngande danpigu-trumma.
”Om det är verkligt är det inte konst” – så lär det heta i Kina. Det förklarar varför våld kan vara så skönt att beskåda i Pekingopera.
Skickliga Silvennoinen och Edström gör fajten till en graciös dans, lägger lika mycket vikt vid akrobatiken som vid de smäckra linjerna och de synkroniserade rörelserna. På sätt och vis är det som att iakta en poetisk version av de tecknade slagsmålen i den gamla Batmanserien – Kapow, krasch, zok!
Scenen som går under titeln Vid trevägskorset eller Kampen i mörkret är troligen det mest spelade Pekingoperastycket. Den är emellertid bara en sekvens ur den klassiska pjäsen Den rättrådige generalen förvisas, som inte lär ha visats i sin helhet på hundra år. Med andra ord är det en ganska speciell känsla att sitta bänkad på Dianascenen och se hela pjäsen spelas upp, dessutom på finska (med svensk textning).
Komedi och intriger
Wusheng company består av ett gäng unga finländska skådespelare som vid olika tillfällen studerat Pekingopera i Kina.
Antti Silvennoinen och Elias Edström har fått sin utbildning vid Akademin för klassisk teater i Peking och det är deras lärare, Lü Suosen, som står för regin och dramatiseringen av kvällens föreställning.
Pekingopera är en av många traditionella kinesiska teaterstilar. Till den hör ett stiliserat uttryck, starka symboler, akrobatik, sång, dans och masker. Lü Suosen bjuder på en snygg, rolig och lämpligt koncentrerad föreställning på en timme.
Det blir inte bara våld, utan en hel del intriger och framför allt komedi när de seriefigursaktiga, loja vakterna, spelade av Ville Seivo och Timothy Pilotti, ska ta den temperamentsfulle generalen – en skäggig, gormande Simon Strömsund – till ön Shamen dit han förvisats.
Vid ”trevägskorset” stannar de vid ett värdshus, där en tuff värdinna möter dem – en falsettalande Julia Johansson med glitterkrona och en hel del subtil attityd.
Hennes dumdristige make (Antti Silvennoinen) råkar samtidigt hamna i bråk med generalens beskyddare (Elias Edström). I kampen lyckas de finurligt få in karaktärernas personlighet. Edström stirrar stint ut i luften som den stilige slagskämpen, medan den vitsminkade Silvennoinen med panikartad blick tar sig på foten och kvider – han är den dråplige clownen, som det går så illa för men som är så underhållande att följa.
Roligt blir det när finländsk och kinesisk kultur möts, som när den rättrådige generalen utbrister ”Perkele!” eller när värdshusvärden lägger in lite dialektal färg i sitt tal.
En återkommande replik lyder ungefär: ”Vi säger en sak och gör en annan.” Det här är komedi om att trotsa makten, om att folkets rättsuppfattning kan vara en annan än makthavarnas.
Värt att nämnas är att Den rättrådige generalen förvisas spelas på svenska den 5 oktober på Dianascenen.