Teaterrecension: Gå i kloster, Hamlet!
Regi: Liv Elf Karlén. Kostym: Maria Rosenqvist. Visualisering: Aurora Colombo, Heli Litmanen, Maria Rosenqvist. Rekvisita: Heli Hyytiä. Ljud: Grigorij Tolkacev. Ljus: Kete Kaakinen. Smink & hår: Tuija Luukkainen. På scenen: Peter Ahlqvist, Andrea Björkholm, Kajsa Ek, Nils Granberg, Wilhelm Grotenfelt, Petter Kevin, Julia Korander, Kira-Emmi Pohtokari, Matti Raita, Tinja Sabel. Studerandena gör en del av sitt konstnärliga lärdomsprov i föreställningen.
Premiär på Teaterhögskolan 5.10.
På bykstrecket hänger korsetter, behåar, kalsonger. Teaterhögskolans elever prövar, byter och förkastar – men fastnar aldrig i plaggen.
Lite så kunde man också beskriva genusnyfiken gestaltning, den scenmetod som den svenska regissören Liv Elf Karlén, bekant från Lit de Parade i fjol, har arbetat fram och som magisterstuderandena tar sig an i föreställningen De-construction site.
Hur talar män och kvinnor på scenen? Hurdant kroppsspråk och hurdana gester använder de? Vilka texter får de framföra? Ändras scenen om Hamlet bär korsett, applicerar läppglans, talar mjukt styrkt av sirliga handrörelser? Förlorar Hamlet då sin manliga maktposition gentemot Ofelia?
Socialt skapade könsroller dekonstrueras genom kortare scener och sketcher. Textfragment av dramatiker som Shakespeare och Tjechov spelas upp men också andra åsiktskanaler utnyttjas. Förtjänstfullt iscensätts den så kallade Tiimari-debatten om huruvida kön ska bestämma småbarnskalasets färger genom ett vitsigt replikskifte med inlägg snodda från nätets kommentarsfält. När Petter Kevin framför Mona Sahlins försvarstal – eller icke-försvartal som hon hävdar – i Tobleroneaffären står det klart att en manlig politiker knappast skulle tala om blöjor och städning inför pressen.
Härlig hillbilly
Studerandena har talang för komedi. Publikens favorit är utan tvivel Julia Koranders alldeles underbara västnylänning. Med värme gestaltar hon den hillbilly-liknande figuren som minns sin barndom i Pojo. En fantastisk figur och ett bevis på att Korander är en klockren imitatör och komiker. Fysisk humor tycks falla vissa naturligt. Med spänd mimik och tillspetsat bodybuilderkroppsspråk lyfter Petter Kevin klossar. Kajsa Ek har i sin tur stark scennärvaro när hon osentimentalt visar hur patetisk dramatikens Don Juan-figurer egentligen är. Känsligt ställer Matti Raita frågan om övergreppets natur förändras om förövaren heter Eva och inte Adam.
De-construction site är en rolig och genomtänkt föreställning som åskådliggör inte bara teaterns tankemönster utan också publikens.
Maria Rosenqvists dräkter är ett lyhört eko av temat. Ett plagg är inte bara ett plagg, utan bär information om vår könstillhörighet och de normer vi förväntas följa som kvinnor och män. Rosenqvists ballongbyxor, maffiga pappersklänning och vadderade overaller bildar en elegant kod i rosa, vitt och beige som både stärker och suddar ut gränserna.