Musikrecension: Arto Noras firar sina 70 år i arbetets tecken
Helsingfors stadsorkester. Dirigent: Okko Kamu. Solist: Arto Noras, cello. Beethoven, Dvorák. Musikhuset 9.5.
Arto Noras som fyller 70 år på lördag har under sin långa och framgångsrika karriär fått beröm för sin osedvanligt säkra teknik och sitt smakfulla spel, samtidigt som han ibland även fått en del kritik för att den emotionella gestaltningsförmågan inte är på samma nivå som den tekniska. I klartext: han spelar ibland småtråkigt.
I så fall kan man bara konstatera att han är som ett gott vin, som blommar ut med åren. Några emotionella tillkortakommanden stod denna gång sannerligen inte att finna, tvärtom satsade han stundtals så frejdigt inlevelsefullt att rentav den berömda perfektionen (läs: renheten) kom åt att svaja en smula.
Man kunde givetvis kritisera honom för att ha valt ett så sönderspelat stycke som Dvoráks Cellokonsert, men när det gäller just det här stycket känns det förmätet att klaga. Självaste Brahms insåg omedelbart att det var något alldeles speciellt med den här genuint gripande musiken och Noras insikter efter, får man förmoda, ett halvsekel i dess sällskap är helt enkelt omistliga.
Fräsch symfonisk fläkt
Tillsammans med en sedvanligt ultraföljsam Okko Kamu på podiet och en ovanligt inspirerad stadsorkester – Mika Paajanen skall ha en eloge för ett optimalt sammetslent valthornssolo i första satsen – lockade han även fram en hel värld av nyanser, färger och schatteringar, som alla kändes för sammanhanget fullkomligt relevanta.
Det går säkert att tänka sig mer rafflande och spektakulära versioner av stycket i fråga, men knappast väldigt mycket mer analytiskt genomtänkta, klangligt skönhetsdyrkande och smakfullt känsloutlevda.
Kamu var överlag på bettet konserten igenom och Beethovens spirituellt haydnska första symfoni – där han så att säga prövar vingarna inför vad som komma skall – kändes som en fräsch fläkt, där den enligt äldre tiders hävdvunna modell var placerad som symfonisk öppning, inte avslutning.
Det är möjligt att man hade vunnit en del i klanglig transparens och fräschör med en ytterligare nedbantad stråknumerär, men mycket kändes bra även nu och speciellt blecket och pukisten hade en på alla sätt lyckad kväll på jobbet.
Arto Noras firar födelsedagen i arbetets tecken på HSO:s konsert i Musikhuset på lördag kl. 17. Medverkande bl.a. Okko Kamu, Krzysztof Penderecki, Frans Helmerson, Elina Vähälä och Ralf Gothóni.