Skivrecension: Psaltarmotetter
Av Felix Mendelssohn och Cyrillus Kreek. Estlands filharmoniska kammarkör, dir. Daniel Reuss. (Ondine)
Av någon anledning finns Mendelssohns a cappella-motetter sällan på våra (kyrko)körers repertoar. Det är dock frågan om en omistlig kyrkomusik, minst lika viktig som Bruckners motetter, och trots att musiken nog är krävande är den inte omöjlig att klara av för en lite bättre kyrkokör. Mendelssohns idiomatiska körsats fordrar en rätt stor kör. Musiken består ofta av responsoriska dialoger mellan en mindre och en större kör och växer ofta ända till åttastämmighet.
Estlands filharmoniska kammarkör sjunger Mendelssohnmotetterna omväxlade med psaltartonsättningar av den estniske tonsättaren Cyrillus Kreek (1889–1962). Kontrasten är givande. Kreeks hundra år yngre prunkande romantiska harmonier profilerar Mendelssohns stramt klassiska tongångar.
En körsångares öron blir gröna av avund när man lyssnar på den estniska republikens kungssångare. Kören har en klang och balans vars kvalitet sträcker sig från det intensivaste pianissimo till det muskulösaste fortissimo.
Fraseringarna är mjukt medvetna och kadenserna raffinerat förverkligade. Körens dirigent sedan 2008, holländaren Daniel Reuss tolkar motetterna med en gripande intensitet och stark känsla för textens budskap.