Skivrecension: Kompromisslösa kammarsymfonier
Tapiola Sinfonietta, dir. Stefan Asbury & Jean-Jacques Kantorow. Solist: John-Edward Kelly, altsaxofon. (BIS)
Kalevi Aho är mäkta produktiv på såväl symfonins som solokonsertens område med 15 av de förstnämnda och 19 av de sistnämnda på opuslistan. Ibland flyter genrerna in i varandra. Så till exempel i nionde symfonin (Sinfonia concertante nr 2), som är en förklädd trombonkonsert, medan till exempel kontrafagottkonserten utan problem kunde benämnas just sinfonia concertante.
Därtill har Aho, förutom en orgelsymfoni, skrivit tre så kallade kammarsymfonier, som i kronologin infaller samtidigt med femte symfonin (1976), mellan symfonierna 7 och 8 (1992) samt mellan symfonierna 9 och 10 (1996). Samtliga är skrivna för 20 stråkar och trean har dessutom drag av en altsaxofonkonsert.
Första halvan av den blott 13 minuter långa första kammarsymfonin kunde vara skriven av Sjostakovitj – Ahos dåvarande husgud – men sedan börjar det hända saker och ting. Liksom i femte symfonin överlappar alltmer komplexa texturer varandra, medan den världsfrånvända codan har något surrealistiskt drömlikt över sig.
Virtuost och expressivt
Andra kammarsymfonin är, liksom ettan, extremt virtuos och märgfull musik, där de enskilda stråkarna får tampas med krävande solistiska uppgifter och det bortdöende slutet än en gång kontrasterar fruktbart mot de tidigare skeendena.
Tredje kammarsymfonin, liksom tvåan skriven för Juha Kangas och Mellersta Österbottens kammarorkester, bygger liksom föregångarna i mångt och mycket på kontrasten mellan det kinetiska och det statiska. Det är ett av de första verken där Ahos fascination inför arabisk musik gör sig gällande, medan satstitlarna är hämtade från japanska tankadikter.
Kammarsymfonierna hör till Ahos mest kompromisslöst expressiva skapelser, som här får nära nog optimala tolkningar. Tapiola Sinfonietta – under ledning av Stefan Asbury i nr 1 & 2 och Jean-Jacques Kantorow i nr 3 – är fullständigt hemma i estetiken och John-Edward Kellys saxofonspel är ett under av uttrycksfullhet och klanglig skönhet.