Musikrecension: I döda mästares sällskap
Tapiola Sinfonietta, dirigent Mario Venzago. Solist Alina Pogostkina, violin. Mozart, Mendelssohn, Beethoven. Musikhuset 19.2.
Med jämna mellanrum brukar jag fundera på vad klassisk musik egentligen handlar om. Varför skall vi intressera oss för musik av kompositörer som har legat begravda i hundratals år?
Med jämna mellanrum brukar jag ändå få frågan besvarad – som till exempel i söndags när Tapiola Sinfonietta, nyss hemkommen från turnén i Centraleuropa, spelade i Musikhuset. För lika viktigt som det är att känna Caravaggio och Rembrandt eller se Carl Larsson på Ateneum för den delen, läsa Shakespeare och Dostojevskij eller se Hugo-filmen för att lära känna filmens historia, ja, lika viktigt är det att känna till Mozart, Mendelssohn och Beethoven. Tapiola Sinfonietta har dessutom en förmåga att spela denna musik så att man dels respekterar traditionen samtidigt som musicerandet känns stadigt förankrat i nuet, som en säregen syntes av dåtid och nutid.
Är det intellektuellt stimulerande? Ibland. Är det behagligt för örat? Alldeles säkert.
Mozarts Symfoni nr 38, även kallad Pragsymfonin för att den uruppfördes där 1787, tolkades således förträffligt schvungfullt, så som bara en kammarorkester av bättre slaget förmår spela.
Felix Mendelssohns passionerade violinkonsert är en av de bästa i sitt slag, där alla delar är i balans och proportionerna är rätt utmätta. Om Ferdinand David, som uruppförde verket i mars 1845, var en av sin tids bästa violinister, känns det nog som om Alina Pogostkina (f. 1983, vinnare i Sibeliustävlingen 2005) är en av vår tids bästa, åtminstone i den här repertoaren. Hon tar fram violinstämman med en bedårande vacker, sjungande ton och besitter en hårresande kapriciös teknik och musikalitet. Dessutom är hon utmärkt samspelt med orkestern.
Beethovens C-dursymfoni, inte hans största men nog hans första, spelades dessutom spänstigt, alert och snitsigt så att hela orkestern slog ut i blom.
Ibland blir jag tillfrågad om var de intressantaste sakerna sker på musikscenen i Helsingfors. Åtminstone i Musikhuset sker för tillfället mycket intressant just nu.
Alina Pogostkina är tillbaka i Helsingfors den 1 april då hon spelar med Helsingfors barockorkester.