Recension: Tveeggad barnkörsfinal
Sextiosex bidrag deltog i den finska Laulunuottatävlingen med nya kompositioner för barn- och ungdomskörer. Totalt åtta hördes under söndagens finalkonsert.
Cantus Michaelis, dir. Kirsi Kaunismäki-Suhonen, Ynnin Pojat, dir. Mihkel Koldits, Vaskivuoren lukion kamarikuoro, dir. Jonna Salminen, Ungdomskören Laurus, dir. Heidi Harinen. Kompositionstävlingens finalkonsert, Konservatoriet 2.10.
Det var mycket som var rätt och ännu mer som var fel när finalkonserten i den första Laulunuotta-kompositionstävlingen, arrangerad av Nuorten kuoroliitto, gick av stapeln vid Konservatoriet i Gräsviken i söndags.
Till exempel väckte juryordförande Kari Ala-Pöllänens fumlande inför prisutdelningen frågor och irritation. I femton minuter delade han ut goda råd och luddiga klagomål om tävlingsbidragen, en kritik som han inte skulle ha haft råd att framföra – om det nu råder en så skriande brist på pedagogiskt lämpligt material för barn och unga som man låter förstå.
Det var också konstigt att bara åtta av de nyskrivna kompositionerna framfördes, trots att man fått in totalt 66 bidrag.
Visst, det kan vara utmanande att öva in så mycket ny repertoar med ovana körsångare, men om det nu råder en så skriande brist på lämpliga körkompositioner hade väl fler tävlingsbidrag förtjänat att framföras åtminstone denna ena gång? I stället fick körerna sjunga gamla bekanta finska folksånger och musik av etablerade tonsättare som Heikki Sarmanto och Pekka Kostiainen som utfyllnad.
Det kanske konstigaste var att juryn bara delade ut 9 000 euro i prispengar när det i reglerna står att sammanlagt 12 000 euro delas ut. Pengarna fördelades synnerligen rörigt och inte en enda finalist i serien för ungdomskörer fick mera än ett hedersomnämnande.
Det hela börjar påminna om skandalen i den tredje Sibelius-dirigenttävlingen 2005, som blev den hittills sista. Ta inte modell – respektera de tävlande!
Meningsfulla sånger
Av de egentliga tävlingsbidragen stod inget över de andra, men nog fanns här många goda bidrag. Juha Holmas Aarrekartta för barnkör var ett rätt statiskt stycke, även om här fanns en intressant spänning i den kromatiskt sjunkande baslinjen. Holmas folkmusikinspirerade Lapponiasvit för pojkkör var friare och nyttjade en hel del viskningar och susningar, stampningar och klapp. De annorlunda uttryckssätten gör säkert att stycket kommer att göra sig även för tekniskt mindre skickliga körer.
Kari Pappinens Tunturilla för barnkör involverade roliga klankande ljud i munnen. I stadsromantiska Hesassa för flickkör och Yhdessä för blandad kör sken Pappinens erfarenhet som körtonsättare igenom. Satsen var idiomatisk och tekniskt skickligt skriven.
Även i Pauliina Isomäkis Puistovahti Pihlaja för blandad kör var satsen välklingande och soundet elegiskt. Olli Moilanens Kuule minua tuuli, också för blandad kör, var poppigare, även om harmonierna kunde ha varit fylligare.
Antti Nissiläs Flowers Preach för flickkör involverade kanske snäppet för avancerade intervaller och harmonier.
Sångarna i Cantus Michaelis från S:t Michel och Ynnin Pojat från Uleåborg var livskraftiga. Dirigenterna Kirsi Kaunismäki-Suhonen respektive Mihkel Koldits kunde däremot ha varit mera helhjärtat med i leken.
De båda Vandakörerna, Vaskivuoren lukion kamarikuoro, ledd av Jonna Salminen, och Ungdomskören Laurus, ledd av Heidi Harinen, bjöd på ett förfinat uttryck och raffinerat sound.
Publicerat i Hbl 4.10.
FAKTA
- Endast 9 000 euro delades ut i prispengar trots att det i reglerna stod att sammanlagt 12 000 euro delas ut.
- Första priset gick till Kari Pappinen i barnkörsserien (2500 euro), Antti Nissilä i flickkörsserien (2000 euro), Juha Holma i pojkkörsserien (2000 euro). Kari Pappinen fick också andra pris i flickkörsserien (1000 euro).
- Dessutom fick Juha Holma, Pauliina Isomäki, Olli Moilanen och Kari Pappinen hedersomnämnanden på 500 euro för sina kompositioner.
- Juryn bestod av Kari Ala-Pöllänen (ordförande), Annika Fuhrmann, Aarne Saluveer, Jani Sivén och Lotta Wennäkoski.