Entusiastiska unga röster
Till ljudet av Esbo domkyrkas ljuvt klingande klockor inleddes öppningskonserten för den årliga Orgelnatt och aria-festivalen.
Inför kvällens krävande program hade Hannu Norjanen drillat den skickliga gosskören Cantores Minores med en välvilligt fast och fordrande hand. Periodinstrumentensemblen Fibo Storia med unga musikstuderande och medlemmar av Finlands barockorkester medverkade och som solist hördes kontratenoren Teppo Lampela.
Programmet bestod av såväl nordliga som sydliga röster. Protestantismen representerades av Joonas Kokkonen, Jaakko Mäntyjärvi och Johann Sebastian Bach medan det katolska arvet axlades av Antonio Vivaldi.
Kokkonens Gloria ur hans Missa a cappella (1963) ljöd sin upphovstid troget. De fräna klangerna och tongångarna fungerade bra som öronöppnare för vad som komma skulle. Bachs tresatsiga Der Geist hilft hör till mästarens tidiga alster och som sådant mäter det sig inte med hans senare skapelser. Trots detta lät särskilt koralen typiskt Bach.
I Vivaldis Gloria kunde man höra klanger från hans operor i de effektfulla körpartierna samt de långt elaborerade vokala solopassagerna. Även den avskalade orkestersatsen dundrade utöver det sedvanliga med sina fängslande infall. Både Teppo Lampela och Cantores Minores uppvisade en stor förkärlek för detta verk i sina tolkningar.
Kvällen avrundades till toner av Jaakko Mäntyjärvis CCCX där Cantores Minores-gossarna omringade publiken och skapade inbördes sköna ekoeffekter som berörde.