Skicklig musikalisk navigering
Ypperliga Jousia Ensemble, som består av några av våra bästa stråkmusiker ur de yngre generationerna, har höjt den inhemska stråkmusikkulturen åtskilliga pinnhål och även förnyat repertoaren med egna arrangemang av bl.a. Beethovens och Bartóks kvartetter.
Vid tisdagens Riddarhuskonsert var det ett annat koncept som gällde, men som vanligt hade man tänkt igenom helheten noggrant och lyckades med ett karakteristiskt entusiastiskt musicerande blåsa liv även i en så uttjatad klassiker som Eine kleine Nachtmusik.
Stycket är så sönderspelat att man lätt glömmer hur genialt det är och med vilken fingertoppskänslighet Mozart navigerade mellan det konstfärdiga och publiktillvända i sina för de mest skilda tillfällen skräddarsydda verk.
Jousia navigerade under alltid lika inspirerande konsertmästaren Janne Nisonens frejdigt musikantiska ledning skickligt mellan puritanismens och romantiserandets grynnor och spelet präglades av en härlig rytmisk drive, ett effektfullt accentuerande av affekter och överlag en absolut närvaro i de blixtsnabbt skiftande musikaliska skeendena.
Samma gällde i mångt och mycket tolkningen av Carl Philipp Emanuel Bachs enormt medryckande Cellokonsert A-dur, där de snabba satsernas harmoniskt intrikata energiurladdningar balanserades mot den långsamma satsens andlöst vibrerande melodilinje.
Marko Ylönen var bra med på noterna och gjorde sitt krävande soloparti nog så briljant, även om en något slankare tonbildning och ett aningen mer återhållsamt vibrato stundtals hade varit på sin plats.
Stravinskys Konsert för stråkar D-dur är ett smått förrädiskt verk, som är betydligt mer rytmiskt och fraseringsmässigt intrikat än vad den godmodiga klangbilden kan ge vid handen. Helt på sina optimala platser satt väl inte samtliga enskilda insatser och kollektiva passager, men i det stora hela var det en furstligt underhållande version man bjöd på.
Konserten försiggick, lämpligt nog, i samarbete med stiftelsen Pro Musica, som litet i det fördolda gör ett enormt viktig arbete den unga konstmusikodlingen till fromma.