Susningar från andra sidan viken

Får det vara ugnsvarm musik direkt från producenten? På Protuberantsid (Protuberanser) uppför estniska Ansambel U verk av fem tonsättare i trettio–fyrtioårsåldern: finnarna Antti Auvinen, Jarkko Hartikainen och Kimmo Kuitunen samt ryskfödda Tatjana Kozlova och franskfödda Benjamin Broening. År 2002 grundade Ansambel U är en sextett med flöjt, klarinett, slagverk, piano, violin och cello.
Estetiken förefaller enhetlig i Auvinens Kaarea (2006/2009), Hartikainens Vastakaiku (2009), Kozlovas Doors 2a (2007) och Broenings Changing light (2008). Musiken fäster sig vid tillfälliga referenstoner, och uppmärksamheten dras till tonfärgen, klangen och gränsen mellan ljud och oljud (med flöjtens sus som en oundviklig del av ljudlandskapet). I Kuitunens TripleDuos (2008) har motiv och texturer en viktigare roll.
Varje verk har dock sin särprägel, fast tonsättarna djärvare hade kunnat lita på sina viktigaste musikaliska idéer – jag skulle ha välkomnat upprepning och överdrifter! Spänningsfyllda Kaarea innehåller fascinerande rytmiska situationer, och i Vastakaiku föder unisono uppåtriktade gester som tidvis väcker övertonsspektret till liv. Doors 2a, med soloflöjtlinjen som då och då vidgar sig till tutti, förblir inåtvänt, medan Changing light är en skarp tonmålning.
Ett utommusikaliskt minus kommer från det bleka trycket på omslagshäftet. Innehållet är nog intressant, speciellt när man jämför tonsättarnas beskrivningar av sina verk med den egna lyssnarupplevelsen. Till exempel Kuitunens idé att strukturera TripleDuos med hjälp av duokombinationer som dyker upp med jämna mellanrum överröstas i mina öron av det rastlösa materialet. På omslaget berömmer tonsättarna ensemblens attityd och arbetsmoral, och musikernas engagemang hörs i de omsorgsfulla uppförandena.