Ingen riktig kärnfamilj. Nina Hukkinen spelar dagmamman Malla i Klaus Härös nästa film. Foto: Cata Portin.

När drömmen hindrar livets utveckling

Å ena sidan har vi projektet, den fantastiska skapelse, det äkta paret drömmer om att kunna ta i besittning. Och å andra sidan har vi uppoffringarna som till sist skjuter drömmarna i sank.

Rappningen flagar, isoleringen tittar fram och barnkläder och leksaker ligger huller om buller i den lilla familjebostaden i norra Helsingfors. Men illusionen av att detta är ett normalt hem bryts när vi begrundar alla kameror och aggregat som fyller vardagsrummet.

Lägenheten är en studio och här pågår nu inspelningen av Klaus Härös nya film Dagmamman. Tv-filmen blir ”en liten film om ett stort tema” förklarar Härö, inspirerad av bland annat möten med äkta par som tillbringar veckorna på olika orter, åtskilda av sina jobb.

– Måste man verkligen ha det så? När man frågar folk vad som är viktigast för dem i livet svarar de flesta att det är familjen. Ändå tycker sig många par tvingade in i en vardag där jobben skiljer dem åt.
– Man tror att livet måste se ut så för att man klamrar sig fast vid en dröm man gjorde sig som ung. Resultatet kan bli att drömmen hind- rar livet från att bli sådant det kunde vara.

Berättelsen kretsar kring dagvårdaren Malla som till vardags tar hand om andras barn. När veckoslutet kommer sätter hon sig i bilen och kör upp till Björneborg där hennes make försöker få i gång en restaurangrörelse. När det projektet blomstrar ska också det äktenskapliga livet ordna sig, tänker  makarna.

Men när Malla inser att hon försummar sina egna barn och prioriterar andras barn kommer hon till en vändpunkt.

Alla kommer i kläm i filmen Dagmamman. Samtidigt är historien lätt för många att identifiera sig med. Också Klaus Härö medger att han påverkats av sitt eget liv.
– Ibland undrar jag om jag väljer filmen framom min egen familj? Det gäller att jag är på min vakt.

Hur viktigt är det att man själv har barn när man gör en sådan här film?
– Klart det har betydelse, medger fembarnspappan Klaus Härö.

Också Nina Hukkinen som har huvudrollen som Malla säger att det egna moderskapet underlättar rollarbetet.
– Man vet vad kaos är. Och man vet vilken effekt det har att höja  rösten.
– Med en sådan här roll börjar man alltid från sig själv men sedan tar rollen över. Malla fungerar annorlunda än Nina.

Långfilmer på gång
Dagmamman är Klaus Härös första filmprojekt sedan Post till pastor Jakob från 2009. Vid sidan av den har Härö även två långfilmer på gång.

Den ena är en film om utvisningshotade finska judar under andra världskriget. Arbetet med den har pågått i flera år och Härö beskriver filmen som ”ett långt projekt”.

Den andra filmen är den estnisk-finska samproduktionen The Fencer som utspelar sig i början av 1950-talet på den estniska landsbygden. Till en liten skola kommer en ny lärare som upptäcker att han förutom lärare också ska agera faderssubstitut eftersom alla pappor har försvunnit. Han startar en fäktningsklubb och den gör oanad succé.

Härös ögon lyser när han berättar om The Fencer och om sitt eget initiala ointresse.

– Jag läste manus mest av artighet men det var det bästa manus jag någonsin läst! Så nu är vi på gång med den här historien och förhoppningsvis spelas den in nästa år.
Dagmamman spelas in för Yle Fem och ingår i tv-utbudet kring julen. De fyra vuxenrollerna spelas av Nina Hukkinen, Christian Lindroos, Alma Pöysti och Jacob Öhrman.