Sieglinde. Operasångerskan Camilla Nylund tar sig an en ny roll i kväll. Foto: Tor Wennström.

Ingen diva men en god kollega

Operastjärnan Camilla Nylund debuterar i rollen som Sieglinde på Wienoperan i kväll. Ungefär samtidigt belönas hon i sin frånvaro med Svenska kulturfondens stora kulturpris.

– Det är typiskt att jag är upptagen just i kväll, kommenterar Camilla Nylund per telefon från hemmet i Dresden.
– Jag hade gärna varit Finland och tagit emot priset.

Camilla Nylunds vackra och lyriska sopran har sedan länge beundrats av opera- och konsertpubliken i Mellaneuropa. I Finland är hon en mera sällsynt gäst men i höst gästspelar hon på Nationaloperan när Den döda staden åter går upp på repertoaren.

På operan är Nylund en omtyckt solist och kollega. Den konstnärliga chefen Lilli Paasikivi har i en intervju för Hbl beskrivit Nylund som en ”underbar stjärna och högt presterande solist som samtidigt är en ovanligt kollegial medarbetare.”
– Diva är ett vanligt begrepp i operasammanhang men jag är ingen diva, kommenterar Nylund.
– På operan sitter vi alla i samma båt och skall tillsammans genomföra en produktion. Det är det roliga med opera. Ifall jag inte vill vara med i ett sammanhang kan jag ge solokonserter och vara ensam på scenen.

Läcker ton
”Hon spelar engagerat och sjunger med obeskrivligt läcker ton, utsökt musikalisk linje och härlig frasering”, står det i Svenska kulturfondens motivering till varför Camilla Nylund beviljas det stora kulturpriset på 20 000 euro.

Sieglinde i Richard Wagners opera Valkyrian är en roll för lyrisk-dramatiska sopraner som också Birgit Nilsson sjöng uncer sin storhetstid. Camilla Nylund beskriver rollen som ”ganska svår”.
– Sieglinde är inte lika krävande som Brünnhilde och Isolde men en roll på vägen mot de riktigt stora lyrisk-dramatiska rollerna.
– I första akten är jag hela tiden på scenen och i andra och tredje akten är jag rätt mycket med. Nu har jag tränat hårt med min pianist och lärarinna här i Dresden så att rösten, kroppen och halsen sitter.

Men Sieglinde är också ett bra etappmål för den målmedvetna Camilla Nylund. Villigt medger hon att det finns roller hon inte längre vill sjunga.
– Miniroller till exempel. Det är frustrerande att ha för lite att göra på scenen och den tiden är förbi för mig. Och för dramatiska roller kan jag inte heller ta emot, de passar inte nu men kanske senare.

Wien är favoritstaden
Camilla Nylund är bosatt i Dresden sedan länge och här har hon också sin familj, maken Anton Saris och de två barnen.
Wienoperan, på vars scen hon alltså står i kväll, beskriver hon som en av sina favoritscener.
– Jag älskar det huset. Wienoperan är ett akustiskt, traditionsrikt operahus med sakkunnig publik. Wien är för övrigt en av mina favoritstäder ända sedan jag första gången kom hit som 16-åring. Hela staden andas kultur.

Helsingforspubliken då? Hur kunnig är den?
– Helsingforspubliken är fantastiskt kunnig. Folk går på operan för att de gillar det och de kan vara euforiska. Jag brukar berömma Helsingfors för att det i en så pass liten stad finns en nationalopera och tre yrkesorkestrar. Att det finns yrkesorkestrar också i städer på landsbygden är inte heller så vanligt i Europa.

Sju kulturpris och – stipendier

• Svenska kulturfonden delar ut drygt 17 miljoner euro för kultur och utbildning på sin utdelningsfest i Åbo i kväll. Förutom arbetsstipendier och projektbidrag delas också några specialpris och -stipendier ut.
• Stora kulturpriset: Operasångerskan Camilla Nylund.
• Konstpriset: Skulptören Kim Simonsson.
• Utbildningspriset: Klassläraren Liisa Suopanki.
• Framtidspriset: Skådespelaren Alma Pöysti.
• Samhällspriset: Publicisten Alexia Kouros.
• Rose-Maj och Levi Ulfvens stipendiefond: Museipedagog Annina Ylikoski.
• Erna Tauro-stipendiet: Amanda Oscarsson.