BILD AV BILDEN. Willehard Korander med ett foto från originaluppsättningen av Cmmn Sns Prjct. I bakgrunden syns Edith Holmström.

När kopian kör om originalet

I en tid då kopiering är lättare än någonsin sätter arbetsgruppen Cmmn Sns Prjct Finland upp en pjäs om det svårfångade temat upphovsrätt och ägande.

Det var på en teaterfestival i Estland som teaterproducenten Annina Blom och ljudplaneraren Kristian Ekholm köpte rättigheterna till Cmmn Sns Prjct, ett föreställningskoncept vars huvudteman är handel, ägande och sunt förnuft. Köpet gjordes mitt under pågående pjäs. Då hade upphovsmännen Laura Kalauz och Martin Schick, till vardags bosatta i Zurich, auktionerat ut möjligheten att sätta upp föreställningen för 25 euro.
– Vi gjorde slag i saken eftersom vi tyckte konceptet att bygga en föreställning runt en kopieringsstrategi är intressant. Det går i linje med popkulturens sanning om att allt redan är gjort, säger Kristian Ekholm.

I pjäsen ses två skådespelare, Edith Holmström och Willehard Korander, först dela ut diverse prylar till publiken för att sedan be om att få något tillbaka.
Genom att försöka komma åt outtalade konventioner kring handel vill arbetsgruppen utforska alternativa sätt att umgås som inte i första hand har ekonomisk vinst som mål.

Ge, få och äga
Själva föreställningen kan även den kallas för en visningskopia. Just nu spelas pjäsen på flera platser världen över, alltid med samma upplägg. Den finländska versionen får premiär på Hangö Teaterträff i juni där också en piratversion av föreställningen ska visas.
– Frågan om vem som har rätt att kopiera ett verk uppmärksammas genom att pjäsen är en exakt kopia av en annan pjäs. Vi vill dyka ner i vad det betyder att ge, få och äga saker och hur sunt förnuft kan tillämpas i de sammanhangen. Att definiera ditt ägande är alltid att definiera vad du har i förhållande till andra, förklarar Willehard Korander.

Samtidigt spökar frågan om det över huvud taget är möjligt att göra en kopia av en pjäs då varje föreställning kan ses som en unik händelse som bara sker en gång med de skådespelare som råkar stå på scenen. Just därför är det spännande att försöka utforska hur lika originalet det går att göra pjäskopian, säger Edith Holmström.

Arbetsgruppen lyfter som exempel fram formaterade musikaler där allt från scenografi och musik till skådepelarnas röstlägen är noga fastslagna samtidigt som den enskilda föreställningen ändå ska uppfattas som unik. Varför ska det unika stå som motsats till kopian?

– De möjligheter den digitala teknologin fört med sig har dramatiskt förändrat vårt sätt att se på begreppet kopia. Kopieringen är en vardaglig händelse för var och en som arbetar med en dator, oavsett om man använder datorn för att behandla text eller editera video. Begreppet blir starkt värdeladdat då man diskuterar kopiering av immateriella rättigheter, det syns både när man talar om billiga piratkopior av registrerade varumärken eller de kraftmätningar som spelas ut i patentdomstolar mellan mobiltelefonjättarna. Jag ser ett tankeglapp mellan mängden av sätt att producera kopior i dagens värld och de ideella konflikter som uppstått på grund av detta, säger Kristian Ekholm.

– Kan till exempel en tanke vara en kopia? Om jag citerar Shakespeare, varför kan det inte lika gärna vara mina tankar? De kommer från mitt sinne. Ofta är det pengarna och ägandet som avgör i slutändan, fortsätter Willehard Korander.

Hur känslig är frågan om kopiering i teatervärlden?
– Det händer hela tiden och är nog mer okej än på många andra områden, tror Willehard Korander.
Han får medhåll av Edith Holmström som säger att åtminstone modern teater öppet tar intryck från samtiden. Att bygga upp pjäser via exempelvis citatstycken är i dag en teknik som används öppet. Det är inget man hymlar med.

Konservativ kulturvärld
Enligt regissör Anni Klein drivs ändå vissa konservativa delar av kulturvärlden fortfarande av idén om att konsten kommer till konstnären direkt från Gud och menar att många medvetet väljer att ignorera vikten av influenser.
– Kanske handlar det också om att vi är så besatta av att konsten ska vara originell, funderar Edit Holmström.
– I dag föds det unika i vad du lyckas kombinera, kontrar Anni Klein.

Biljetterna till Hangö Teaterträff släpps på onsdag och finns bland annat att köpa på tea­terträffens sajt.

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi, i Hufvudstadsbladet eller i andra KSF Media publikationer.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett digitalt konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Regigera kontouppgifter. Välj Personlig information. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. Notera att du vid varje kommentering fritt kan välja signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.