BILD AV BILDEN. Willehard Korander med ett foto från originaluppsättningen av Cmmn Sns Prjct. I bakgrunden syns Edith Holmström.

När kopian kör om originalet

I en tid då kopiering är lättare än någonsin sätter arbetsgruppen Cmmn Sns Prjct Finland upp en pjäs om det svårfångade temat upphovsrätt och ägande.

Det var på en teaterfestival i Estland som teaterproducenten Annina Blom och ljudplaneraren Kristian Ekholm köpte rättigheterna till Cmmn Sns Prjct, ett föreställningskoncept vars huvudteman är handel, ägande och sunt förnuft. Köpet gjordes mitt under pågående pjäs. Då hade upphovsmännen Laura Kalauz och Martin Schick, till vardags bosatta i Zurich, auktionerat ut möjligheten att sätta upp föreställningen för 25 euro.
– Vi gjorde slag i saken eftersom vi tyckte konceptet att bygga en föreställning runt en kopieringsstrategi är intressant. Det går i linje med popkulturens sanning om att allt redan är gjort, säger Kristian Ekholm.

I pjäsen ses två skådespelare, Edith Holmström och Willehard Korander, först dela ut diverse prylar till publiken för att sedan be om att få något tillbaka.
Genom att försöka komma åt outtalade konventioner kring handel vill arbetsgruppen utforska alternativa sätt att umgås som inte i första hand har ekonomisk vinst som mål.

Ge, få och äga
Själva föreställningen kan även den kallas för en visningskopia. Just nu spelas pjäsen på flera platser världen över, alltid med samma upplägg. Den finländska versionen får premiär på Hangö Teaterträff i juni där också en piratversion av föreställningen ska visas.
– Frågan om vem som har rätt att kopiera ett verk uppmärksammas genom att pjäsen är en exakt kopia av en annan pjäs. Vi vill dyka ner i vad det betyder att ge, få och äga saker och hur sunt förnuft kan tillämpas i de sammanhangen. Att definiera ditt ägande är alltid att definiera vad du har i förhållande till andra, förklarar Willehard Korander.

Samtidigt spökar frågan om det över huvud taget är möjligt att göra en kopia av en pjäs då varje föreställning kan ses som en unik händelse som bara sker en gång med de skådespelare som råkar stå på scenen. Just därför är det spännande att försöka utforska hur lika originalet det går att göra pjäskopian, säger Edith Holmström.

Arbetsgruppen lyfter som exempel fram formaterade musikaler där allt från scenografi och musik till skådepelarnas röstlägen är noga fastslagna samtidigt som den enskilda föreställningen ändå ska uppfattas som unik. Varför ska det unika stå som motsats till kopian?

– De möjligheter den digitala teknologin fört med sig har dramatiskt förändrat vårt sätt att se på begreppet kopia. Kopieringen är en vardaglig händelse för var och en som arbetar med en dator, oavsett om man använder datorn för att behandla text eller editera video. Begreppet blir starkt värdeladdat då man diskuterar kopiering av immateriella rättigheter, det syns både när man talar om billiga piratkopior av registrerade varumärken eller de kraftmätningar som spelas ut i patentdomstolar mellan mobiltelefonjättarna. Jag ser ett tankeglapp mellan mängden av sätt att producera kopior i dagens värld och de ideella konflikter som uppstått på grund av detta, säger Kristian Ekholm.

– Kan till exempel en tanke vara en kopia? Om jag citerar Shakespeare, varför kan det inte lika gärna vara mina tankar? De kommer från mitt sinne. Ofta är det pengarna och ägandet som avgör i slutändan, fortsätter Willehard Korander.

Hur känslig är frågan om kopiering i teatervärlden?
– Det händer hela tiden och är nog mer okej än på många andra områden, tror Willehard Korander.
Han får medhåll av Edith Holmström som säger att åtminstone modern teater öppet tar intryck från samtiden. Att bygga upp pjäser via exempelvis citatstycken är i dag en teknik som används öppet. Det är inget man hymlar med.

Konservativ kulturvärld
Enligt regissör Anni Klein drivs ändå vissa konservativa delar av kulturvärlden fortfarande av idén om att konsten kommer till konstnären direkt från Gud och menar att många medvetet väljer att ignorera vikten av influenser.
– Kanske handlar det också om att vi är så besatta av att konsten ska vara originell, funderar Edit Holmström.
– I dag föds det unika i vad du lyckas kombinera, kontrar Anni Klein.

Biljetterna till Hangö Teaterträff släpps på onsdag och finns bland annat att köpa på tea­terträffens sajt.