Foto: Leif Weckström

Tuomas Rajajärvi: Stadsplaner är barn av sin tid

Enskilda kvartersprojekt och vidlyftiga detaljplaner, alla speglar de rådande värderingar i samhället. Det säger avgående stadsplaneringschefen i Helsingfors, Tuomas Rajajärvi, och efterlyser större benägenhet att ta risker.

Lillhoplax och Gräsviken, Arabia­stranden och Vik, Fiskehamnen och Busholmen, stora stadsdelar med bostäder för tiotusentals helsingforsare, och jobb för nästan lika många. Lägg till centrala platser som Tölöviken och Kampen, och så hundratals detaljplaner för enskilda kvarter och hus. Tuomas Rajajärvi har inte räknat dem alla, planerna som har förvandlat Helsingfors.

Under Rajajärvis decennier på Stadsplaneringskontoret i Helsingfors har staden vuxit, fått fler invånare och blivit snäppet urbanare. Han går i pension vid årsskiftet, och då har det gått 32 år sedan han kom till huset och tog sig an sitt första projekt, planeringen av Malmgård. Steg för steg har Rajajärvi avancerat och som högsta boss, verkschef, har han suttit sedan 2000.

Vi träffas på Plattformen, Stadsplaneringskontorets utställningslokal i den gamla busstationen på Kampen, där Rajajärvi stolt visar upp ett projekt som kan sägas ha sitt ursprung i hans studieår i Berlin. Ynglingen från Kotka läste nämligen lång tyska och det föll sig naturligt att söka studieplats vid tekniska högskolan i Berlin. Det var på 1970-talet då studentrörelserna sjöd av politiskt aktivitet och Rajajärvi minns med inlevelse sitt första möte med studiekamraterna.

– Jag hamnade på ett möte där studenterna bestämde att protestera mot Tegel, flygplatsen som då var alldeles ny. Jag hade egentligen inget alternativ, så där satt jag, fastkedjad och demonstrerade hela min första studietermin i den främmande staden. Men vi blev vänner för livet.

Läs hela intervjun i söndagens Hbl