Sätter sig själv på spel. Skådespelaryrket är lite konstigt, säger Tobias Zilliacus. Foto: Tor Wennström.

Tobias Zilliacus: Avtrubbad får man inte bli”

På teatern är han en oberörd förälder som inte ger mycket för föräldramöten, på film en polis som måste utreda fruktansvärda brott mot barn. Barn som utsätts för våld sysselsätter Tobias Zilliacus i höst. – Allra värst är det om man avtrubbas och inte reagerar, säger Zilliacus, själv trebarnsfar.

”Vi är alla rovdjur”, förklarar den självsäkre advokaten på scenen.
Tonfallet är myndigt och tål inga motsägelser, trots invändningar från kvinnan i länstolen mittemot honom. I soffan sitter hustrun och håller lamt med medan maken till kvinnan i fåtöljen vill diskutera anledningen till mötet mellan de fyra – ett slagsmål mellan två pojkar på skolgården.
Pjäsen är Carnage (vilket betyder blodbad) som under namnet Carnage – andras ungar sätts upp på Lilla Tea­tern i höst. Tobias Zilliacus och Minna Haapkylä spelar det framgångsrika, politiskt högerorienterade paret vars son slagit ut en tand på en klasskamrat. Jonna Järnefelt och Carl-Kristian Rundman spelar offrets föräldrar, ett par som är mer bohemiskt och förmodligen röstar miljövänligt.

– Min karaktär kan inte förstå idén med att reda ut ett litet slagsmål pojkar emellan. Han tycker att det finns viktigare saker i världen.
– Men subjektivt sett finns det inget större problem än mobbning, säger Tobias Zilliacus.

I det privata har pappan Tobias Zilliacus förskonats från erfarenheten att ha barn som mobbar eller mobbas. Om det blev aktuellt skulle han agera på motsatt sätt än hans rollfigur, Alec Rehnlund, gör.

– Det är klart att det är nyttigt att få gestalta en person som har andra värderingar än jag har.
– Jag tror på nyttan av kommunikation och interaktion mellan föräldrar. Själv är jag med i föräldraföreningen i mina barns skola, för att jag tycker det är viktigt att känna föräldrarna till barnens kompisar.

Den satiriska samtidskommentaren Carnage är skriven av Yasmina Reza och har även blivit film, i regi av Roman Polanski och med Christoph Walz i rollen som den slagfärdige cynikern som i filmversionen heter Alan Cowan. Filmen gick på bio i våras och fick fina recensioner men Tobias Zilliacus tvekar om huruvida han skall se den eller inte – risken finns att filmversionen försvårar arbetet med att hitta sin egen tolkning av karaktären.

Polisens hemliga förflutna
Flera barn far illa också i filmen Hypnotisören som bygger på romanen med samma namn, skriven av författarpseudonymen Lars Kepler (Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril). Zilliacus spelar den sverigefinske polisen Joona Linna.
– Utmanande var att man inte får veta något om Joonas förflutna i den första filmen. I de kommande filmerna avslöjas mera om vad han gått igenom, vilket ger mera att spela på.

– Joona Linna vill helst vara för sig själv. Den stora utmaningen blev att göra honom intressant och levande.
– Och typiskt finsk – vad är det?

En av motspelarna i Hypnotisören är den karismatiske, ständigt hyllade Mikael Persbrandt. Lärde du dig något av honom?

– Jo, men det är svårt att sätta ord på det Persbrandt kan göra. Han lyckas alltid med någonting överraskande och oväntat.

Hypnotisören är regisserad av Lasse Hallström. Inspelningarna av nästa bok i serien om Joona Linna, Paganinikontraktet, inleds i vår med Kjell Sundvall som regissör. Också Eldvittnet skall filmas men vem som regisserar är ännu öppet.
– Paganinikontraktet är en annan bok än Hypnotisören och filmen blir också annorlunda, det blir mera action, tippar Zilliacus.

Ett konstigt yrke
Filmerna om Joona Linna är påkostade projekt som gör Tobias Zilliacus känd i Sverige. Hustrun Lindas svenska skådespelarkarriär går också bra. Vilken nytta har ni av varandras erfarenheter?

– Vi förstår varandra. Skådespelaryrket är lite konstigt, det är kanske därför man söker sig till varandra i den här branschen.

Vad menar du med konstigt?
– Man sätter sig själv på spel både fysiskt och själsligt. Det är en form av exponering som inte alltid är så enkel.
Rollen som Joona Linna håller eventuellt Tobias Zilliacus sysselsatt i flera år. Just den metamorfosen är inte så märklig, tycker han.
– Joona ligger rätt nära mitt eget jag. Det viktiga är att han inte är gjuten i betong utan får förändras och utvecklas, så där som vi alla förändras under livets gång.
– Jag måste göra honom sådan att jag orkar med honom.

Hypnotisören har finländsk biopremiär den 12 oktober. Carnage – andras ungar har premiär på Lilla Teatern den 8 november.