Mentor. Pianoprofessorn Liisa Pohjola har aldrig tvingat sina elever att tävla, men har alltid stött dem när de väl bestämt sig att göra det. Foto: Cata Portin.

Liisa Pohjola: "Maj Lind-tävlingen har gett vingar"

Professor emerita Liisa Pohjola är en av dem som lyssnat allra flitigast på de tävlande i pågående Maj Lind-pianotävlingen. Hon vittnar om en exceptionellt hög nivå. – Den här gången har det märkts hur vissa tävlande till och med fått vingar och upplevt rejäla lyft. Det är positivt!

Liisa Pohjola, 76, har följt Maj Lind-tävlingen under många år, både när tävlingen var nationell och efter att den blev internationell 2002. Hon vittnar om att årets tävling har varit något helt annorlunda än tidigare år.

– Visst har det funnits storartade pianister även tidigare, men den här tävlingen har varit exceptionell, med exceptionellt fina pianister. Det måste ha varit svårt för juryn att välja ut sex finalister, funderar hon.

Pohjola berömmer atmosfären och arrangemangen och att till och med flyglarna för det mesta har hållit stämningen – så väl som flyglar håller stämningen i tävlingar. Dock förundrar hon sig över att salarna har varit halvfulla, något som kan bero på brister i annonseringen.

– Kanske finns här inte samma känsla av rockkonsert som tidigare, när alla lyssnar över nätet nu för tiden, säger hon.

Klart är ändå att allt flera människor än tidigare följer tävlingen, när alla tävlingsbidrag finns tillgängliga på nätet och medierna rapporterar flitigt.

Trots att musiktävlingar ofta ger ett sjabbigt intryck med förutbestämda finalplatser och jurymedlemmar som röstar på varandras elever, säger Pohjola att Maj Lind har varit en positiv upplevelse.

– Tävlingar är fina chanser om de tävlande får inneha huvudrollen. Men det finns så många negativa sidor med tävlingar i allmänhet, när tävlingarna blivit en business på egna villkor och juryn består av proffsdomare som reser från tävling till tävling. Mot den här bakgrunden känns Maj Lind förhållandevis ren, juryn verkar också sakkunnig, säger hon.

Viktigt att eleverna vill själva

Pohjola ser det som ett gott tecken att så många studerande vid Sibelius-Akademin har önskat delta, trots att alla inte klarade sig genom förhandsgallringen. I Maj Lind har hon två egna elever, Visa Sippola och Johannes Piirto, varav den förra klarade sig till semifinal och den senare till final. Bägge har hon ledsagat tillsammans med Antti Siirala.

Så hur förbereder man sin elev för en prövning som Maj Lind?
– Det viktiga är nog att eleverna själva vill delta, men samtidigt är det viktigt att de tävlande koncentrerar sig på sin egen insats och inte befattar sig alltför mycket med den allmänna jargongen och spekulationerna. Om jag märker att de börjar oroa sig alltför mycket, brukar jag försöka lugna dem, eftersom oron tar krafter och resurser från det väsentliga. Musikskapandet skall alltid stå i främsta rummet.

Och vad kännetecknar en god vinnare?
– Jag hoppas det inte är så att bara den pianist som faller inom vissa ramar kan vinna och jag hoppas att vinnaren inte är förutbestämd utan föds under tävlingens gång. I Maj Lind har vi sett flera exempel på modiga pianister som vågat göra egna val. Vissa pianister, till exempel Oskar Jezior, har tydligt vuxit under tävlingen. Det här är något av det bästa – hela poängen med en tävling är ju att ge musiker vingar snarare än att vingklippa dem!

Nya traditioner skapas

Pohjola säger att samtliga finalister har bjudit på stora upplevelser, antingen i första eller andra omgången. Hennes favorit är alltjämt kinesiska Gehui Xu.

– Hon har gett något som ingen annan gett. I bästa fall är det genom dessa musiker som traditionen och den klassiska musiken lever vidare i några hundra århundraden till.

Profil
Liisa Pohjola
  • Yrke: Pianist och pianopedagog.
  • Född: den 9 juni 1936.
  • Karriär: Debutkonsert 1955. Lektor vid Sibelius-Akademin sedan 1965 och professor 1976-2001. Konserterat runtom i Europa och vida känd som en förkämpe för den samtida konstmusiken.
  • Familj: Syskonen Ensti, Erkki och Paavo Pohjola, barnen Sakari Oramo och Anna-Maaria Oramo, barnbarnen Taavi och Leevi Oramo.
  • Elever i Maj Lind: Visa Sippola och Johannes Piirto, av vilka den senare spelar i final på torsdag.

Frågan om traditionen är något som engagerat Pohjola mer och mer på senare år.

– Det är faktiskt glädjande att se hur mycket intressant som sker nu för tiden, inte minst på barockens område. Traditionen kan ju inte bevaras som sådan, så därför är det viktigt att den lever, dock så att det går att följa en rakt nedåtstigande tråd från kompositörer som Bach, Mozart och Beethoven till våra dagar.

Likaså är det viktigt att inte bara se till det som är i dag, utan att hela tiden se potentialen i allt och alla.

– Det är därför mina mest begåvade elever tar mest tid av mig. Jag ser hur den nya framväxande generationen skapar en egen tradition och jag lyssnar nyfiket – i smyg.

Maj Lind-finalisterna spelar med Radions symfoniorkester på onsdag och torsdag kl. 19. Finalomgångarna sänds direkt i Yle Teema, i Yle Radio 1 och på webben på Yle.fi/klassinen. Vinnaren klarnar på torsdag kväll.