Långt samarbete. Lars von Trier är galen men det är därför jag älskar honom, säger Peter Aalbæk Jensen. Foto: Niklas Meltio.

Dansk filmindustris guldgosse

Producenten Peter Aalbæk Jensen är en legend inom dansk film. Med regissörer som Susanne Bier och Lars Von Trier i sitt stall tror han sig även ha receptet för framtida filmframgångar i Finland.

I egenskap av producent för de flesta av Lars von Triers filmer och ägare av Nordens största produktionsbolag Zentropa var Peter Aalbæk Jensen i tisdags inbjuden till kulturcentret Hanaholmen i Esbo för att förklara vad Finland har att lära av Danmarks filmframgångar.

– Minns att i Rio är Norden exotisk, Finland till och med mer än Danmark. Lyckas ni bara lära er att paketera detta rätt ser jag inga hinder för ett stort finländskt filmlyft. Faktumet att ingen annan gör exakt samma saker som ni innebär en enorm kommersiell potential. Men då måste ni sluta klaga först. Ingen vill stöda icke-framgång. Därför måste vi filmare skrika och skryta och kanske bedra oss själv en aning.

Stjärnproducentens bästa råd till finländska regissörer är att slå sig ihop, dela på framgångarna och skapa en egen filmindustri. Kvantitet och samarbete, menar han, ger de succéer som behövs för att ge skjuts åt det internationella intresset.

– Själv skulle jag älska att filmatisera Arto Paasilinnas roman Kollektiv självmord. Som historia är den lokal och universell på samma gång.

Att Zentropa lyckats slå sig fram beror till stor del på att bolaget gjort dansk film till en industri.

– Vi ville redan från början bygga ett filmimperium och har tillåtit oss att se film som en produkt. Fortfarande hävdar folk att film i första hand är konst. Javisst, men konsten ska kunna säljas också. Därför behövs en lojalitet mellan konstnärer och den kommersiella världen. Också konsten måste kunna möta marknaden.

Varför tror du motsättningen mellan kommersiella och konstnärliga intressen debatteras så ofta inom just filmvärlden?
– Det blir en enkel ursäkt för att inte göra något själv. Alltid kan man skylla på att det inte finns pengar eller tid. Men vad fan, vi sitter här en hel bunt filmare på Hanaholmen, solen skiner. Det är inte synd om oss.

Du har ändå din karriär på det torra, hur känns det att vara mannen som förväntas ha alla svaren?
– Jag kommer aldrig att glömma de gånger jag förlorat och befunnit mig i konkurs. När man är gammal och har prövat en del vet man hur känslig filmproduktion är, hur tunn isen som bär en på sjön kan vara.

PROFIL
Peter Aalbæk Jensen
  • Född: 1956
  • Yrke: Filmproducent
  • Bakgrund: 1992 grundade Aalbæk Jensen tillsammans med Lars von Trier produktionsbolaget Zentropa, i dag mest känt för Dogma95-manifestet och filmer som Fucking Åmål (1998), Dancer in the Dark (2000), Dogville (2003), Efter Bröllopet (2006), Antichrist (2009) och Klovn (2010).

Just nu jobbar Aalbæk Jensen bland annat med Lars Von Triers kommande film Nymphomaniac. Handlingen kretsar kring ”en kvinnas erotiska utveckling” och filmen görs i två versioner – en mainstream och en sexuellt explicit. Premiären väntas bli i Cannes nästa år.

– Någon porrfilm är det inte, snarare ett drama där det knullas mycket. Ni kan se framemot den sanna exponeringen av kvinnors sexualitet. Speciellt män har nog orsak att vara rädda.

Du och Lars har arbetat ihop länge, hur blev det just ni två?
– På 80-talet, när ingen annan ville jobba med honom, fann vi varandra. Kan man skratta tillsammans kan man jobba också. Men när han gjorde skandal i Cannes för två år sedan genom att uttala sig om judar och nazism var jag verkligen besviken. Hade jag haft ett gevär hade jag säkert skjutit honom då. Här kom vi ner med en bra film som dessutom hade chans att vinna och så var allt borta på fem minuter. Hade jag inte haft ett så långvarigt samarbete med branschen hade risken varit stor att distributörerna dragit sig ur. Lars är galen men det är därför jag älskar honom.