Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    I sin nya föreställning Passion granskar Sanna Kekäläinen samhällsmekanismen som skapar syndabockar, från Jesus till asylsökande i dagens Europa. Foto: Cata Portin.

    Kvinnoblick utmanar kyligt samhällsklimat

    Isabella Rothberg
    Publicerad: 22.01.2016 06.00

    Ämnesord

    • Samhälle
    • Scen
    • Dans
    • Personintervjuer
    • Sanna Kekäläinen
    • Kekäläinen & Company
    • Nutida dans
    • Feminism
    • rasism
    • asylsökande

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    I trettio år har koreografen Sanna Kekäläinen arbetat för att befria den nakna kvinnokroppen från pornografisk barlast.

    – Jag ser det som min plikt, någon måste göra det, annars blir den här världen aldrig en tillfredsställande plats att leva i.

    Koreografen Sanna Kekäläinen resonerar kring frågan om varför en människa egentligen ställer sig upp på en scen för att bli påtittad av andra.

    Som feministisk pionjär inom den finländska nutida dansen, ser Kekäläinen alltid uppträdandet som något politiskt. Särskilt den nakna kvinnokroppen, som hon så ofta opererar med på scenen.

    – Att kvinnokroppen framträder på det här sättet är oerhört viktigt, fortfarande är det långt ifrån ett vanligt sätt att framställa den på.

    Ja, den som sett verk som Diva Vulva, Private, Sananavapaus & Spektaakkeli och The Beast från dansgruppen Kekäläinen & Companys tjugo verksamhetsår, vet att Sanna Kekäläinen ofta står naken på scenen.

    Men kvinnokroppen som framträder i Kekäläinens verk är en helt annan än den sexualiserade, kommersialiserade kvinnokropp som dominerar i vår offentlighet. Kekäläinens kropp filtreras inte genom en manlig blick. Kekäläinens kropp är samhällelig.

    – Det är något som jag har arbetat länge och enträget med. Det är resultatet av en stark strävan efter att befria kvinnokroppen från den pornografiska barlasten. Och uppenbarligen lyckas det eftersom människor upplever att det inte är en exhibitionistisk kropp på scenen, utan en allmän kropp.

    – För mig är det självklart, det är den nakna kroppen som är nummer ett för dansaren, den man börjar med. Men visst märker jag olika förhållningssätt till nakenhet under repetitioner, i arbetet med andra dansare. Det finns en stor skillnad mellan män och kvinnor, det är mycket lättare för män. Också om kvinnor inte skäms, är deras nakenhet inte lika automatisk och självsäker.

    Det är inte lika lätt att styra kvinnokroppen till att bli neutral, allmän. Man är tvungen att tekniskt förstå sin kropp, hur man placerar den för att det inte ska bli porr. Inte är det kul för kvinnor! Nej, jag önskar det vore annorlunda.

    Europas syndabockar

    Människovärde i allmänhet och kvinnans kropp och blick i synnerhet är ämnen som Sanna Kekäläinen gång på gång återkommer till i sina föreställningar.

    I det nya verket Passion undersöker hon den samhälleliga mekanism som skapar syndabockar. En mekanism enligt vilken ondskan låses in i ett visst objekt för att andra ska ha möjlighet till lycka. Urbilden för passionstemat är Jesu korsfästelse och lidande. Jesus är kärlekens symbol, men också syndabocken.

    – Det är ett evigt tema, men framför allt aktuellt nu när Europa är fullt av syndabockar, det vill säga de miljoner asylsökande som flytt hit, förklarar Kekäläinen.

    Vad anser du om situationen för asylsökande och den pågående samhällsdebatten?

    – Situationen är tragisk. Den blottar överraskande sidor av det finländska samhället, starka xenofobiska drag, en gigantisk iver att diskriminera, en fullkomligt bisarr rädsla för det annorlunda. Allt som är avvikande ska fördömas och bekämpas.

    – Här blottas också västvärlden som den globala kapitalismen förstört, ett postkolonialt Europa som vi själva har skapat. Först fördärvar vi för oss själva, sedan fördärvar vi hela jordklotet. Vi exploaterar "deras" naturresurser och sedan försöker vi göra "dem" till andraklassens medborgare.

    Kekäläinen understryker att det nya verket inte är någon predikan, utan ett minimalistiskt verk som utgår ifrån individuella erfarenheter som sedan växer till något större, en delad upplevelse.

    – Våldets dimensioner i dagens samhälle är så enorma att jag tror man måste svara på dem på ett annat sätt. Därför ville jag göra en "tyst" föreställning.

    Fält utan resurser

    Sanna Kekäläinen är en av krafterna som grundade produktionsbolaget Zodiak 1986, som tio år senare blev ett produktionshus för nutida dans, med två scener på Kabelfabriken. Med andra ord besitter Kekäläinen ett långt perspektiv på det finländska dansfältet.

    – Det som är påtagligt är att fältet vuxit explosionsartat. Det är för många på fältet, alla sysselsätts inte. Vi saknar fortfarande strukturerna, grupper som kan sysselsätta uttryckligen dansare, inte bara producenter. Kulturpolitiken har gått in för en totalt destruktiv stil, det kommer mer folk, samtidigt som det inte kommer mer resurser. Tvärtom skär man i stöden för redan existerande aktörer.

    Inte heller planerna för Dansens hus får höga betyg av koreografen. Kekäläinen befarar att populärdansen och kommersiella evenemang, kommer att dominera repertoaren. En annan farhåga är att Dansens hus finansiering tas från Stadsteaterns danskompani Helsinki Dance Company, en betydande aktör på dansfältet. 

    – Det visade sig inte vara en så bra lösning för konstdansen. Konstdansen hade förtjänat ett eget hus.

    – I välfärdsstaten har konstens grund alltid varit ideologi, kunskap och tänkande. Den här principen har nästan försvunnit, nu ska man producera verk som säljer och det som säljer anses vara "bra konst". Ändå har alla konstfenomen börjat i marginalen, småskaligt, för att sedan breddas till populärkultur, massproduktion och spektakel. Vad händer om det här inte längre är möjligt?

    Utveckling och tillbakagång

    Hur är det då med feminismen som Sanna Kekäläinen så länge ensam var en symbol för på dansfältet. Mår feminismen bättre i dag?

    – Tja, feminism har blivit mainstream, den existerar, är synlig, och det är ju bra. När jag för fem år sedan skrev pressmeddelanden om mina verk fick jag avväga noggrant ifall jag skulle använda ordet feminism eftersom det väckte så stark motvilja i det här landet. I dag är feminismen på modet.

    Men nykonservatismen oroar Kekäläinen.

    – Situationen med asylsökande har lett till en avdemokratisering som drabbar kvinnor. Problemet är inte att asylsökande kommer hit, utan att våra värderingar vittrar sönder, att vi blir skrikande halvgalningar som hatar allt annorlunda. Om vi nu börjar stöta bort, avvisa, peka på allt det som är annorlunda, påverkar det naturligtvis också kvinnans ställning. Också kvinnan har minoritetsstatus i den här världen, det går inte att bestrida. Nej, inte ser det ljust ut.

    Passion har premiär i kväll på Stoa i Helsingfors.

    Isabella Rothberg
    Ta kontakt Flera artiklar av Isabella Rothberg

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet